Na czym polega praca w call center?

Branża contact center i call center zatrudnia w Polsce ponad 200 tys. osób i cały czas się profesjonalizuje. Oznacza to, że pracują w niej już nie tylko natrętni telemarketerzy, ale konsultanci z szeroką wiedzą, którzy realnie mogą pomóc osobom dzwoniącym lub do których telefonują. Praca w tej branży polega na nawiązywaniu kontaktu z klientem - obecnym, byłym lub potencjalnym przy użyciu różnych kanałów komunikacji, m.in. telefonu, ale i internetu - czatu, kont na serwisach społecznościowych itp.

Niedobór pracowników przy nadmiarze pracy

Na przełomie 2016 i 2017 roku pojawiły się liczne oferty pracy dla specjalistów ds. sprzedaży i obsługi klienta w call center. W branży tej obecnie czeka ponad 1100 wakatów dla nowych pracowników. Braki kadrowe są już mocno odczuwalne, dlatego niektóre firmy decydują się na automatyzację obsługi klienta. Taka sytuacja wynika z dużej rotacji specjalistów na rynku, ale również zwiększonego zapotrzebowania przedsiębiorstw.

Całkowite zastąpienie pracowników contact center robotami, które będą wykonywać komendy według zadanego uprzednio algorytmu, nie jest możliwe. Wielu dzwoniących do call center nie chce rozmawiać z automatem, ale czeka na zgłoszenie konsultanta, któremu można wytłumaczyć problem i czekać na jego natychmiastowe rozwiązanie. Algorytmy mogą więc tylko wspierać pracę człowieka, a nie kompletnie ją zastępować.

Kto znajdzie pracę na „słuchawce”?

Contact center i call center poszukują doświadczonych konsultantów, którzy specjalizują się w konkretnej branży. To tylko jedne z wymagań, o jakich można przeczytać w ofertach pracy. Szybciej znajdą pracę osoby znające biegle język angielski lub inny język obcy, m.in. niemiecki, włoski, fiński, turecki czy arabski. Są też i takie firmy, które poszukują osób pracujących na nocną zmianę, z uwagi na możliwość obsługi klientów zza oceanu.

Najlepsi w branży contact center są w stanie zarobić 15 tys. zł, ale muszą mieć co najmniej 5-letnie doświadczenie w sprzedaży i 2-letnie doświadczenie w telefonicznym pozyskiwaniu klientów. Przy rozpoczynaniu kariery zawodowej w takim charakterze nie można jednak liczyć na tak wysoką pensję. Na przykład asystent ds. obsługi klienta zagranicznego czy specjalista ds. sprzedaży zarabiają nawet 4-6 tys. zł miesięcznie.