Jest znalezionym w Polsce dwumilimetrowym ziarenkiem, wcześniej nieznanym nauce. Minerał o nazwie "piławit" odkrył profesor Adam Pieczka z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Profesor Pieczka prowadził poszukiwania na Dolnym Śląsku, koło Dzierżoniowa w kopalni Piława Górna należącej do Dolnośląskich Surowców Skalnych. W badaniach pomagali mu naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Śląskiego, a także badacze z Kanady. Minerał znajdował się w skale o nazwie pegmatyt, na głębokości kilkudziesięciu metrów.

Pełna nazwa minerału to "piławit itrowy", zawiera on bowiem rzadki metal o nazwie "itr". Badania objęły kilka etapów - tłumaczy Polskiemu Radiu profesor Pieczka. W momencie, kiedy mamy tę substancję rozpoznaną chemicznie, to staramy się jeszcze rozpoznać ją strukturalnie - dodaje. A ponieważ wykazano, co zawiera i jak zbudowany jest piławit, to jego istnienie potwierdzili formalnie międzynarodowi eksperci. To czwarty nowy minerał odkryty w ostatnich latach w Polsce - podkreślają naukowcy. Próbkę piławitu przekazano do Muzeum Mineralogicznego UWr im. Kazimierza Maślankiewicza we Wrocławiu.
Specjalną publikację ma zamieścić pismo "Mineralogical Magazine".