Wykazały to badania uczonych z brytyjskiego Bangor University, które zostaną opublikowane na łamach marcowego numeru pisma "Journal of Applied Physiology". Wzięło w nich udział 16 ochotników. Eksperymenty trwały dwa dni. Pierwszego dnia badanych zaproszono do udziału w półtoragodzinnej dyskusji, która wymagała skupienia, koncentracji i szybkich odpowiedzi. Później zaś mieli jeździć na rowerze stacjonarnym - tak długo, aż uznają, że mają już dość.

Drugiego dnia eksperyment powtórzono z jedną różnicą - zamiast dyskusji ochotnicy obejrzeli półtoragodzinny film. Kiedy po próbie rowerkowej poddano ich badaniom, okazało się, że ich mięśnie i serce pracowały tak samo jak dzień wcześniej. Badani jeździli jednak dłużej, co - zdaniem naukowców - można wytłumaczyć tylko tym, że uważali się za mniej zmęczonych.

"Badania te mogą pomóc w zrozumieniu, czym jest syndrom chronicznego zmęczenia" - komentuje jeden z badaczy. "W przypadku tego schorzenia ludzie często narzekają na brak energii i <mgłę> zasnuwającą mózg, zupełnie jak uczestnicy naszego doświadczenia".