Ankietowani odpowiadali na pytanie: Któremu z polskich polityków należy się, Pana/Pani zdaniem, miano polityka roku 2014? Chodzi o człowieka, który najlepiej działał, zrobił najwięcej w interesie kraju, społeczeństwa, ludzi takich jak Pan/Pani.

Reklama

Większość ankietowanych (55 proc.) nie umiała wskazać żadnego polityka, który by zasługiwał na takie wyróżnienie. Wśród tej grupy około 29 procent stwierdziło, że nie interesują się polityką, dlatego nie potrafią wskazać żadnego przedstawiciela, który zasłużyłby na tytuł. Z kolei zdaniem 26 procent osób, nikogo ze znanych im przedstawicieli sceny politycznej nie mogliby określić mianem polityka roku.

Z 45 procent badanych, którzy wskazali konkretną osobę, tytuł polityka roku 2014 otrzymał prezydent Bronisław Komorowski z wynikiem 16 procent. Tylko o jeden punkt procentowy mniej uzyskał były premier, a obecny szef Rady Europejskiej Donald Tusk.

Trzecie miejsce ex aequo z wynikiem po 3 procent, zajęli liderzy największych partii - premier Ewa Kopacz i prezes PiS Jarosław Kaczyński. Dwie na sto osób wskazały szefa KNP Janusza Korwin-Mikkego.

Reklama

Bronisław Komorowski został trzeci raz z rzędu politykiem roku według badania CBOS. Największy wzrost w notowaniach w porównaniu z ostatnim rokiem zanotował Donald Tusk (o 13 punktów procentowych).

Polityk roku na świecie

Trudniej było wytypować Polakom polityka roku na świecie. Problem z wyborem miała niemal połowa badanych (46 proc.). W sumie niespełna dwie piąte badanych (37 proc.) wymieniło jakiegoś polityka działającego na arenie międzynarodowej, któremu - ich zdaniem - należy się miano polityka roku.

Ten tytuł przypadł - po raz siódmy - Angeli Merkel. Na kanclerz Niemiec wskazało 19 procent ankietowanych. Drugie miejsce z rezultatem 10 procent zajął prezydent USA Barack Obama. Skład podium uzupełnił prezydent Rosji Władimir Putin. To on, zdaniem 3 procent respondentów, zasłużył na miano polityka roku. W gronie światowych polityków pojawili się także David Cameron, papież Franciszek i Donald Tusk (po 1 procencie).

Reklama

Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo w dniach 4-11 grudnia tego roku na liczącej 936 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.