Papierosy w supermarketach muszą znajdować się pod ladą lub na półkach obudowanych z zewnątrz rozsuwanymi - nie szklanymi - panelami. Dostęp do papierosów personel sklepowy ma wówczas, gdy je sprzedaje, bądź uzupełnia zapasy. Mniejsze sklepy mają czas na wprowadzenie tych rozwiązań do 2015 roku.

Reklama

Działacze ruchu antynikotynowego argumentowali, że wystawianie papierosów w sklepach obok słodyczy czy innych produktów może stwarzać przeświadczenie, zwłaszcza wśród młodzieży, że papierosy są normalnym elementem codziennego życia. Palacze stanowią 1/5 populacji Wysp Brytyjskich. Dwie trzecie nałogowych palaczy wpada w nałóg przed 18. rokiem życia.

Rozwiązania, o których ogłoszono z wyprzedzeniem w 2008 roku, by sprzedawcy mogli się do nich przygotować, jeszcze w tym roku chce wprowadzić autonomiczny rząd Szkocji (gdzie zaskarżył je koncern tytoniowy Imperial Tobacco) oraz władze Walii i Irlandii Płn. Od pewnego czasu obowiązują w Kanadzie, Irlandii, Islandii i Tajlandii.

Usunięcie papierosów z publicznego widoku w supermarketach ochroni młodzież przed niepożądanym marketingiem koncernów tytoniowych, pomagając im oprzeć się pokusie - uważa Sally Davies, naczelna lekarz Anglii.

Reklama

Trzeba zrobić wszystko, by usunąć papierosy z widoku tak, by nie przychodziły na myśl - mówi Jean King z organizacji zajmującej się badaniami nad rakiem, Cancer Research UK. Szacuje się, że na różne choroby, których podłożem jest uzależnienie od papierosów umiera rocznie w Anglii ok. 80 tys. ludzi.

Andrew Opie z Brytyjskiego Konsorcjum Handlu Detalicznego powiedział BBC, że schowanie papierosów pod ladę, za firankę lub do szafek nie uchroni młodzieży przed nałogiem, ponieważ najczęściej uzależnia się ona zachęcona przez rówieśników lub powielając wzorce wyniesione z domu.