Towar niezgodny z zamówieniem, mocno opóźniona przesyłka, brak kontaktu ze sprzedawcą po wpłaceniu pieniędzy - to najczęstsze problemy, z którymi mają do czynienia osoby zamawiające świąteczne prezenty przez internet. Oszuści kuszą dużymi promocjami, bo tylko tak mogą zachęcić do zakupów pod wpływem impulsu. Dlatego policja zaleca, by robić zakupy tylko w sprawdzonych sklepach internetowych.

Reklama

>>>Zobacz, jak łatwo paść ofiarą internetowych złodziei

"To jedyny sposób, aby podczas Bożego Narodzenia nie być zawiedzionym, że prezenty nie dotarły na czas" - mówi Janusz Jończyk ze śląskiej policji.

Specjaliści z firmy Mediarecovery zajmującej się informatyką śledczą specjalnie dla DZIENNIKA opracowali poradnik "Bezpieczne zakupy w sieci - jak się to robi?".
"Mamy nadzieję, że te cztery podstawowe kroki uchronią wielu internautow przed stratą pieniędzy" - mówi nam Zbigniew Engiel z Mediarecovery.

Reklama

Krok 1: Bezpieczny komputer
Nawet najbardziej ostrożne i przezorne osoby mogą zostać oszukane w sieci, jeśli nie zadbają o podstawową kwestię, jaką jest bezpieczeństwo komputera, za pomocą którego robi się zakupy. Dlatego też:

1. Używaj oryginalnego, stale aktualizowanego oprogramowania.
2. Używaj oprogramowania antywirusowego, zapory ogniowej i antyspyware. W sieci można znaleźć wiele tego typu programów, które są bezpłatne dla użytkowników domowych. Pamiętaj, by stale były aktualizowane.
3. Regularnie skanuj komputer zainstalowanym oprogramowaniem chroniącym.
4. Nie dokonuj zakupów z nieznanych komputerów, np. w kafejce internetowej.


Krok 2: Bezpieczne dane
Internetowi naciągacze, biegle posługując się komputerem, stosują wiele sztuczek, by oszukać niedoświadczonego internautę. Dlatego też:

Reklama

1. Adres sklepu internetowego zawsze wpisuj ręcznie. Różnego rodzaju linki mogą przekierować cię do fałszywych stron internetowych, wizualnie nie do odróżnienia od oryginalnych. Wszystkie informacje, jakie tam wprowadzisz (dane osobowe, nr karty kredytowej), padną łupem cyberprzestępcy.
2. Zawsze sprawdzaj, czy na stronie rejestracji lub logowania połączenie jest szyfrowane. Początek adresu strony internetowej powinien zaczynać się od "https". W oknie przeglądarki powinien zostać wyświetlony symbol kłódki.
3. Sprawdź ważność certyfikatu, klikając symbol kłódki.
4. Nie odpowiadaj na e-maile proszące o potwierdzenie lub ponowne potwierdzenie danych. Jest to zapewne fałszywka, która ma na celu wyłudzenie tych informacji. Żaden dbający o bezpieczeństwo sklep nie będzie wymagał podawania danych osobowych w e-mailu.


Krok 3: Bezpieczne zakupy
Właściwe logowanie, wybór produktów to nie wszystko, co powinniśmy zrobić, by zwiększyć poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Dlatego też:

1. Spytaj znajomych, z jakich e-sklepów korzystają, czy mieli problemy z dostawą, co sądzą o szybkości i jakości usług oraz dostarczonych produktów.
2. Sprawdź, czy ze sklepem można się skontaktować w inny sposób niż za pomocą poczty elektronicznej.
3. Sprawdź, jak szybko w twojej skrzynce pocztowej powinno znaleźć się potwierdzenie zamówienia. Jeśli podany na witrynie internetowej sklepu termin zostanie przekroczony, od razu interweniuj.
4. Sprawdź, czy potwierdzenie zakupu wystawione przez sklep zgodne jest z tym, co chcieliśmy kupić.


Krok 4: Zdrowy rozsądek
Podczas zakupów w sieci, podobnie jak podczas ich tradycyjnej formy, powinniśmy zachować zdrowy rozsądek. Uważajmy też, komu i gdzie podajemy numer swojej karty kredytowej czy inne dane osobowe. Warto również pamiętać, że nikt nie da nam niczego za darmo i powinniśmy podchodzić z dystansem do wszystkich rewelacyjnych ofert.