Dane robią wrażenie. W Polsce pod koniec grudnia 2008 roku mieliśmy 1 323 454 domeny z końcówką .pl, i było to aż o 73,5 proc. więcej niż rok wcześniej. To daje Polsce piąte, po Niemczech, Holandii, Francji i Włochach, miejsce w Europie i dziesiąte na świecie. W tyle zostawiliśmy takie kraje jak Austria czy Hiszpania.

Reklama

"Powodów takiego popytu jest wiele. Po pierwsze, w Polsce domeny są o wiele tańsze, po drugie,- wprowadzane są nowe usługi, po trzecie - na polskim rynku jest bardzo duża konkurencja wśród firm, które udostępniają domeny" - mówi kierownik działu domen NASK Andrzej Bartosiewicz. "Nie wspominam nawet o głównym powodzie, czyli o wielkim zapotrzebowaniu firm i osób prywatnych na posiadanie własnej strony" - dodaje.

130 tys. adresów internetowych zarejestrowanych w ubiegłym roku nie kryje stron internetowych prywatnych osób ani firm. Kupili je ludzie, którzy żyją z domen internetowych.

Aż 6 proc. z tej liczby kupiły osoby, którzy zarabiają na pomyłkach internautów. Kupują stronę, umieszczają na niej reklamy i czekają na pomyłkowe wizyty. Przykładem jest choćby domena dzienik.pl zamiast dziennik.pl. Internauta popełni literówkę i w ten sposób trafia na stronę. Wzrost liczby takich stron świadczy o tym, że można na tym biznesie całkiem nieźle zarobić.

Reklama

Ponad 50 tys. wszystkich adresów kupili w zeszłym roku tzw. domeniarze, którzy wymyślają ciekawe adresy, rejestrują je, a później sprzedają. "Ten rynek w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija" - mówi Bartosiewicz.

W tej chwili do kupienia są takie adresy, jak m.in. Kazimierzmarcinkiewicz.pl, 2012euro-polska.pl, przepisnasukces.pl, a-llegro.pl, alllegro.pl, NajtanszeRozmowy.pl, sklep-dziecięcy.pl, alergicy.pl, sztuka-kochania.pl, e-turcja.pl, zahamuj.pl, auto-sport.pl, e-migrant.pl, chinski.pl.

Zazwyczaj można je kupić już od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Najwięksi szczęściarze mogą jednak za dobrą domenę dostać fortunę - tak było z domeną sex.com, którą w 2006 roku sprzedano za 14 mld dolarów.

Reklama

10 najdroższych domen na świecie:

  • Sex.com - 14 mld USD (rok sprzedaży - 2006)
  • Porn.com- 9 mln USD (2007)
  • Diamond.com - 7,5 mln USD (2006)
  • Vodka.com - 3 mln USD (2006)
  • CreditCards.com - 2,75 mln USD (2004)
  • Seniors.com - 1,8 mln USD (2007)
  • Cameras.com - 1,5 mln USD (2006)
  • Tandberg.com - 1,5 mln USD (2007)
  • Scores.com - 1,18 mln USD (2007)
  • Chinese.com - 1,12 mln USD (2007)