"Biskup Pieronek jest zadymiony Platformą"
Katoliccy publicyści nie zgadzają się z oceną bp. Tadeusza Pieronka, że głos episkopatu ws. krzyża przed Pałacem Prezydenckim jest mieszaniem się Kościoła w politykę. Bp Pieronek mówi m.in. , że większość episkopatu jest "zadymiona PiS-em", a biskupi nie powinni zajmować się stawianiem pomników. "Wypowiedzi księdza bpa Pieronka pokazują, że - by posłużyć się jego językiem - to on jest zadymiony Platformą Obywatelską" - odpowiada red.nacz. portalu Fronda.pl, Tomasz Terlikowski
- Pieronek o episkopacie: Większość zadymiona PiS
- Zamiast krzyża - tablica, a pomnik przed kościołem
- Młodzieżówka SLD donosi na obrońców krzyża
- Prezydent stolicy: Żadnego pomnika nie będzie!
- Biskup mówi "nie" dyskusji o pomnikach pod krzyżem
- "Możemy odebrać Radiu Maryja koncesję"
- Wszystko, co musisz wiedzieć o opalaniu >>>
Pogoda
POLSKA
Wtorek 2012-05-29

temp. min 4°C max. 26°C
opady:
niewielkie opady
Twoje miasto:
Program TV
Sprawdź program swojej ulubionej stacji:
W wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" bp Pieronek, komentując apel biskupów o utworzenie komitetu budowy pomnika upamiętniającego ofiary katastrofy smoleńskiej, powiedział m.in.: "To jest totalna pomyłka. Po co się tym zajmują? Co biskupów obchodzi stawianie pomników? Przecież to jest apel o postawienie pomnika". "Niech się biskupi zajmą sprawami wiary i moralności" - powiedział bp Pieronek.
Według Pieronka "grzech pierworodny polega na upolitycznieniu episkopatu". "Większość jest zadymiona PiS-em. By to zobaczyć, wystarczyło w czasie kampanii śledzić nastroje duchowieństwa' które nie pochodziły wszak z niebieskiego deszczu. Trzeba odejść od polityki. Nie od tego jest Kościół. Oczywiście, nie chodzi o politykę jako o roztropną troskę o dobro wspólne' ale jako walkę o władzę' o jej przekazywanie i rządzenie" - mówił bp. Pieronek.
"Nie zgadzam się z bp. Pieronkiem, że komunikat biskupów diecezjalnych ws. powołania komitetu, który ma zająć się upamiętnieniem ofiar katastrofy pod Smoleńskiem, jest włączaniem się Kościoła w politykę" - skomentował słowa biskupa prezes KAI Marcin Przeciszewski.
"Moim zdaniem ten apel to głos nawiązujący do najlepszych tradycji obecności Kościoła w sferze publicznej. Polski Kościół zawsze zabierał głos w sytuacjach wyjątkowych i trudnych dla narodu. Wskazywał podstawowe wartości i dążył do jedności" - podkreślił Przeciszewski.
"Taki jest też ten apel, to nie jest mieszanie się w politykę. Został on wygłoszony w sytuacji, w której żadna siła polityczna w Polsce, żaden urząd państwowy nie jest w stanie wskazać kompromisowego rozwiązania w sprawie upamiętnienia ofiar katastrofy. To jest problem narodowy, dlatego Kościół zabrał głos" - dodał.
Przeciszewski pytany o to, czy wypowiedzi bp. Pieronka nie wskazują na to, iż wśród polskich biskupów zarysowują się podziały w kwestii krzyża przed Pałacem Prezydenckim i upamiętnienia ofiar smoleńskiej katastrofy, odparł: "z tego, co wiem, stanowisko w tej sprawie episkopat przyjął niemal jednogłośnie. O jedności biskupów świadczy to, że nawet przy drobnych różnicach są w stanie wypracować wspólne stanowisko i wystąpić z apelem".
Prezes KAI nie chciał komentować słów bp. Pieronka, który ocenił, że większość episkopatu "jest zadymiona PiS-em".
Publicystka Józefa Hennelowa powiedziała, że w jej ocenie biskup Pieronek nie komentował intencji biskupów. Zwróciła uwagę, że w obecnej, napiętej sytuacji politycznej, ich apel zostanie uznany za objaw upolitycznienia episkopatu.
Jak oceniła, głos bp. Pieronka nie jest symptomem rozłamu w episkopacie. "Kościół to wspólnota, nie można go podzielić tak, jak dzieli się scenę polityczną. Jest to głos we wspólnocie, który powinien zostać przemyślany" - powiedziała.
"Wyrażam nadzieję, że jest to głos z tej linii Kościoła, z której też można dotknąć spraw bardzo bolesnych. To głos mądrości, który łatwiej wypowiedzieć biskupowi, który nie jest ordynariuszem odpowiedzialnym za swoją diecezję. Biskup Pieronek jest w innej działalności Kościoła" - podkreśliła.
Redaktor naczelny portalu Fronda pl. Tomasz Terlikowski ocenia z kolei, że "wypowiedzi księdza bpa Pieronka pokazują, że - by posłużyć się jego językiem - to on jest zadymiony Platformą Obywatelską".
"Cały ten wywiad utrzymany jest w formule, która jest językiem polityków Platformy, przyjmuje całkowicie sposób widzenia katastrofy smoleńskiej, sporów o krzyż prezentowany przez PO" - powiedział Terlikowski.
"To bardzo smutne, że perspektywa polityczna przesłoniła - na to wygląda - ks. biskupowi interes Kościoła, ale także jedność episkopatu w Polsce" - uważa Terlikowski.
"A jeszcze smutniejsze w tym wywiadzie jest to, że ks. biskup formułuje tezy zupełnie niedopuszczalne z punktu widzenia katolickiej nauki moralnej. Np. formułuje opinię, że nie jest sprawą Kościoła to, że może być zliberalizowana ustawa aborcyjna, albo że mogą być wprowadzone jakieś formy udogodnień prawnych dla par jednopłciowych".
Źródło: PAP


























~To Ja2010-09-18 23:22
Biskup Pieronek powiedział to co co powinni powiedzieć prawdziwi katolicy a nie farbowane lisy które dla kasy są w stanie zeszmacić się do granic przyzwoitości.Macie szczęście że nie żyje ksiądz Tischner on by wam dopiero powiedział prawdę
~sTOCZNIA 70....2010-09-18 19:41
calkowicie i rowniez zgadzam sie z Biskupem Pieronkiem. Mowi jak jest i to dosadnie . Wiecej takich Biskupow ktorz odwage mowic prawde. Brawo dla Biskupa Pieronka!!! Oddzielic polityke od kosciola i wplywu kosciola i skonczyc afere z Rydzykiem!!!
~emerytka 29-02010-09-17 13:39
Popieram biskupa Pieronka.Jestem pełna uznania dla arcybiskupa Nycza Są kaplanami bez polityki i aby bylo wiecej takich Daj Boze aby doprowadził do takiego stanu duchowienstwi\o Prymas .Kowalczyk
~nikt2010-09-17 12:55
dzięki Bogu że jest biskup Pieronek a wy reszta więcej szacunku
~no skąd?2010-09-05 16:48
PIERONKI. ŻYCIŃSKIE, SOWY i inne NYCZE - co ich łączy? Na pewno nie umiłowanie POLSKI i Polaków! To takie "tuski", dla których"POLSKOŚĆ to nienormalność". Warto też przyjrzeć się ich korzeniom. Skąd ich tylu w w polskim KK.
~jan2010-09-04 04:58
Byloby lepiej, gdyby ks. Biskup sie wyciszyl - albo jeszcze lepiej wstapil do Kamedulow.
~Endriu2010-09-03 21:13
pan Pieronek, on nie jest polskim patriotą. Tak nie powinien zachowywać się biskup kościoła katolickiego. On jest zaprzedany innemu bóstwu. Czy nie jest to wszechobecna masoneria ? Wstyd i hańba, a zwierzchnicy tego nie dostrzegają
i przyzwalają kilku jemu podobnym księżom na podobne wystąpienia w nie polskiej telewizji, tzn. TVN i POLSAT.
PANIE BOŻE- BŁOGOSŁAW NASZEJ OJCZYŹNIE !
~wierzący2010-09-03 20:34
Biskupie Pieronek będę gorąco się modlił by Bóg przebaczył Wam te blużnierstwa wypowiedziane przeciwko naszym Synom i Córkom modlącym się pod Krzyżem
~t852010-09-03 11:25
komu nie podobają się poglądy bp Pieronka . proponuję trzymac z ojcem Rydzykiem najlepsza droga do ciemnogrodu .
~kolkaa2010-09-03 10:55
Ks. biskup teraz jest zadymiony platformą, a dawniej był zadymiony unia demokratyczną, takie ma poglądy
Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!