Zaniechanie obowiązku wywieszenia informacji może kosztować odpowiedzialną za to osobę nawet 2 tys. zł. Mandat w tej samej wysokości zostanie wypisany również sprzedawcy, który wyda papierosy osobie niepełnoletniej.
Nowe regulacje dotyczą także promocji papierosów. W punktach, które oferują sprzedaż artykułów tytoniowych, od dziś nie można bowiem wystawiać przedmiotów, które imitują opakowania wyrobów tytoniowych. Osoby, które złamią ten zakaz, zostaną ukarane wysoką grzywną – nawet do 200 tys. zł – lub skazane na karę ograniczenia wolności. Może się również zdarzyć, że winny będzie podlegać obu karom łącznie.
Zgodnie z dotychczasowymi przepisami zakazane były tylko reklamy papierosów emitowane w telewizji, radiu, kinach, zamieszczane w prasie dziecięcej i młodzieżowej oraz na plakatach. Nowe przepisy wprowadzają zakaz detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych w sklepach samoobsługowych, co oznacza, że klient supermarketu nie znajdzie papierosów na półce w supermarkecie. Zakaz ten nie obejmie jednak sklepów wolnocłowych.
Zgodnie z obowiązującymi już wcześniej przepisami nie można było i nadal nie będzie można sprzedawać wyrobów tytoniowych w automatach, luzem (czyli na sztuki) oraz w paczkach, w których znajduje się mniej niż 20 sztuk.
Reklama
Słownik "DGP"
Reklama
Wyroby tytoniowe – wszelkie wyroby zawierające tytoń lub jego składniki (z wyłączeniem produktów leczniczych zawierających nikotynę), takie jak papierosy, cygara, cygaretki, tytoń fajkowy, machorka
Palarnia – wyodrębnione konstrukcyjnie pomieszczenie, odpowiednio oznaczone, służące wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych, zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń