Chodzi o kolejową łącznicę ze Służewca do podziemnej stacji pod terminalem Lotniska Chopina - połączenie ma długość około 2 kilometrów. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, połączenie ma być gotowe na Euro 2012.

Planowany termin uruchomienia połączenia kolejowego to 1 czerwca. Budowa połączenia kolejowego na odcinku od przystanku osobowego Warszawa Służewiec do stacji końcowej na terenie Lotniska Chopina jest w końcowej fazie realizacji. W tej chwili prowadzone są odbiory techniczne - powiedziała na konferencji prasowej Ziarkowska.

Podkreśliła, że dzięki uruchomieniu tego połączenia, podróżni będą mogli w ciągu 20 min dostać się z lotniska do centrum Warszawy. Planowana maksymalna częstotliwość kursowania pociągów na łącznicy wynosi 6 par pociągów na godzinę - powiedziała. Dodała, że mają one być obsługiwane przez Szybką Kolej Miejską i Koleje Mazowieckie.

Ziarkowska przypomniała, że realizację projektu budowy łącznicy kolejowej zaplanowano na lata 2007-2013, a roboty budowlane na lata 2009-2012. Inwestycja rozpoczęła się od modernizacji ponad ośmiokilometrowego odcinka torów między stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Okęcie, w trakcie której powstały dwa nowe przystanki: Warszawa Aleje Jerozolimskie i Warszawa Żwirki i Wigury.

Całkowity koszt realizacji projektu inwestycyjnego to ponad 366 mln zł brutto. Dofinansowanie ze środków unijnych to ok. 96 proc. - powiedziała. Wyjaśniła, że powody opóźnienia inwestycji to m.in. wystąpienie zanieczyszczeń gruntów wymagających utylizacji, niezinwentaryzowanych podziemnych obiektów budowlanych, sroga zima.

Prace związane z budową kolejowego łącznika o długości ok. 2 km z przystanku kolejowego Służewiec na lotnisko, trwają od kilku lat. Według pierwszych planów, miał on być ukończony już w 2005 r. Opóźnienie było spowodowane przez czeską spółkę Sudop, która przygotowywała projekt tunelu, którym przebiegną tory. Przygotowanie projektu miało zająć sześć miesięcy, ale przeciągnęło się na dwa lata. Po tym czasie PKP Polskie Linie Kolejowe odebrały firmie to zlecenie.

Kiedy w październiku 2009 r. kolejarze podpisywali umowę z konsorcjum, którego liderem jest spółka Bilfinger Berger, zapowiadano, że pierwsze pociągi pojadą na lotnisko jesienią 2011 r. W maju 2011 r. prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański mówił, że pasażerowie skorzystają z połączenia w grudniu. Jednak prace przeciągnęły się jeszcze bardziej.

Specjalnie z myślą o uruchomieniu regularnego połączenia na lotnisko, warszawski przewoźnik SKM kupił 13 nowoczesnych pociągów, które mogą na raz zabrać około tysiąca pasażerów. Na razie, do czasu oddania połączenia, pociągi jeżdżą po innych trasach.

aop/ je/ jbr/