Marcin Zydorowicz, wojewoda zachodniopomorski, wyjaśnił, że dzięki stworzeniu w Szczecinie Centrum Powiadamiania Ratunkowego, łatwiej będzie odrzucać fałszywe zgłoszenia. - Mamy około 900 zgłoszeń na dobę. Tylko 20 procent to zgłoszenia zasadne. Ponad 70 procent osób dzwoniących to albo pomyłki, albo żarty, albo pytania nie związane z udzielaniem pomocy. Pytania o drogę, o aptekę, o restaurację albo samoczynne włączanie telefonów komórkowych w kieszeniach - mówi Zydorowicz.

W większości polskich miast, wybierając numer 112, po czasie nie dłuższym niż 90 sekund, usłyszymy głos operatora Centrum Powiadomienia Ratunkowego. Zbiera on informacje dotyczące zdarzenia, a następnie łączy z odpowiednimi służbami: policją, pogotowiem lub strażą pożarną.

Dzwoniąc na numer 112, można skontaktować się ze służbami ratunkowymi w każdym z 28 państw Unii Europejskiej.

Operatorzy w Centrum Powiadamiania Ratunkowego mają od 2015 roku odbierać również numery 997, 998 i 999.