To pomysł Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju (MIR), który zostanie wpisany do strategii dla lotnisk na przełomie września i października. Chopin-Modlin z kolei ma być bazą do rozwoju LOT-u i zachętą dla potencjalnego inwestora, który kupi polskiego przewoźnika. Jak mówi w rozmowie z DGP p.o. prezes spółki Marcin Celejewski, wciąż trwają rozmowy z funduszem Indigo w tej sprawie (wywiad poniżej). Ten z kolei jest twórcą tanich linii Wizz Air, które byłyby największym wygranym powołania duoportu.

W celu zapewnienia odpowiedniej przepustowości i umożliwienia rozwoju transportu lotniczego w rejonie centralnej Polski rozważamy wdrożenie koncepcji duportu - takie stanowisko otrzymaliśmy z MIR. Porty Lotnicze, które są w 100 proc. właścicielem Lotniska Chopina i mają 30 proc. w Modlinie, złożyły pozostałym wspólnikom - Agencji Mienia Wojskowego, marszałkowi Mazowsza i burmistrzowi Nowego Dworu Mazowieckiego – ofertę odkupienia Modlina.

PPL chcą przejąć nad Modlinem kontrolę i ustalać obowiązującą tam wysokość stawek. Modlin powinien odgrywać rolę wspomagającą dla portu centralnego, czyli Lotniska Chopina - twierdzi wicedyrektor PPL Radosław Paruzel. Przeszkodą dla PPL jest przede wszystkim marszałek Adam Struzik, który się na razie na to nie zgadza. W przypadku Modlina mamy do czynienia z zaangażowaniem środków unijnych. Z tego powodu należy zbadać, czy zmiany własnościowe są w ogóle możliwe - twierdzi Marta Milewska, rzeczniczka marszałka.

Modlin ma dopiero trzy lata, ale rośnie w siłę. W tym roku zostanie numerem cztery w Polsce. W tym roku liczba pasażerów, którą obsłuży, sięgnie prawie 1/4 pasażerów odprawionych przez Lotnisko Chopina, numer jeden w Polsce. Pomysł wspólnej polityki handlowej nie podoba się Ryanairowi, który pod względem udziału w polskim rynku wyprzedził już LOT.

Tam, gdzie jest konkurencja między portami, poziom usług wzrasta, a wysokość opłat spada. W przypadku duoportu nie ma motywacji do poszukiwania wydajności i oszczędności - powiedział DGP Juliusz Komorek z zarządu Ryanaira. Ta reakcja wynika z faktu, że po przejęciu Modlina PPL dążyłyby do podwyższenia opłaty pasażerskiej dla Ryanaira. W Modlinie ta linia wynegocjowała na ten rok zaledwie 9 zł od pasażera. Na Lotnisku Chopina, gdzie działa m.in. Wizz Air, stawka wynosi 60 zł (są jednak większe niż w Modlinie zniżki w opłacie za lądowanie).

W przypadku przejęcia zarządzania Modlinem zrobimy wszystko, żeby jego działalność zaczęła przynosić zyski. 9 zł za pasażera to nie jest stawka rynkowa - przekonuje Przemysław Przybylski, rzecznik Lotniska Chopina i PPL. Minus jest taki, że dociśnięcie Ryanaira może oznaczać wyższe ceny biletów dla pasażerów. Duoport jest korzystny dla linii LOT i Wizz Air, nie dla Ryanaira – twierdzi Marcel Klinowski, szef zespołu ds. transportu w stowarzyszeniu Republikanie. LOT jest strategiczną linią na Lotnisku Chopina. Jeśli LOT i Wizz Air będą miały wspólnego właściciela, a Lotnisko Chopina weźmie pod kontrolę Modlin, obie linie zyskają silną pozycję w stosunku do Ryanaira - ocenia.