Po południu zeznawać ma Sylwia Ciszewska, ówczesna przełożona Kolmas. Departament Rynku Transportu Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego był odpowiedzialny m.in. za koncesje dla przewoźników lotniczych.

Na początku marca komisja śledcza, która bada sprawę Amber Gold, zdecydowała, że od kwietnia rozpoczną się przesłuchania świadków związanych z tzw. wątkiem lotniczym w działalności Amber Gold.

Reklama

W połowie 2011 r. Amber Gold przejęła większościowe udziały w liniach lotniczych OLT Jet Air, a pod koniec 2011 r. w liniach Yes Airways. Powstała wtedy marka OLT Express, pod którą działały linie OLT Express Regional (z siedzibą w Gdańsku, wykonujące rejsowe połączenia krajowe) oraz OLT Express Poland (z siedzibą w Warszawie, które wykonywały czarterowe przewozy międzynarodowe). Linie OLT Express rozpoczęły działalność 1 kwietnia 2012 r.

Reklama

Głośno o sytuacji spółki Amber Gold zrobiło się w lipcu 2012 r., kiedy linie OLT Express zaczęły mieć kłopoty finansowe - zawieszono wówczas wszystkie rejsy regularne przewoźnika, a następnie spółka poinformowała, że wycofuje się z inwestycji w linie lotnicze. Linie OLT Express upadłość ogłosiły pod koniec lipca 2012 r. W połowie sierpnia 2012 r. upadłość ogłosiła spółka Amber Gold.

Z materiału zebranego do tej pory przez Prokuraturę Regionalną w Łodzi - która prowadzi śledztwo mające ustalić, gdzie trafiły pieniądze wyprowadzone z Amber Gold - wynika m.in., że od 15 grudnia 2011 r. do 30 sierpnia 2012 r. na rzecz OLT Express przelano z kont Amber Gold 5 mln 800 tys. dolarów i 43 mln 600 tys. zł. Jak ustalono, mimo tego OLT Express nie realizowała swoich zobowiązań finansowych wynikających choćby z konieczności uregulowania rat leasingowych za samoloty.

Reklama

Komisja śledcza zaplanowała przesłuchania kilkunastu świadków związanych z tzw. wątkiem lotniczym Amber Gold.

HARMONOGRAM PRAC KOMISJI ŚLEDCZEJ

Z harmonogramu przesłuchań wynika, że dzień po przesłuchaniu Kolmas i Ciszewskiej, 5 kwietnia przed komisją śledczą stanąć mają b. wiceprezes ds. Transportu Lotniczego ULC Zbigniew Mączka oraz b. naczelnik Wydziału Lotniczej Działalności Gospodarczej ULC Grzegorz Gaweł.

Kolejne posiedzenie komisji śledczej zaplanowano na 9 maja i wówczas zeznawać mają b. naczelnik Wydziału Strategii i Analiz Finansowo – Ekonomicznych ULC Katarzyna Mętrak-Wacięga i dyrektor Departamentu Operacyjno-Lotniczego ULC Albert Ortyl.

10 maja przed komisję stawić się mają Grzegorz Kruszyński, który do 17 lutego 2012 r. pełnił funkcję prezesa ULC, a także jego następca Tomasz Kądziołka.

21 maja - jak wynika z nowego harmonogramu przesłuchań, do którego dotarła PAP - posłowie z komisji śledczej przesłuchają syna ówczesnego premiera Donalda Tuska, Michała Tuska, który pracując w Porcie Lotniczym w Gdańsku współpracował ze spółką OLT Express; miał się zajmować obsługą prasową linii OLT Express i analizą ruchu lotniczego z Gdańska.

Na 23 maja zaplanowano przesłuchanie b. ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomira Nowaka oraz prokuratora prokuratury rejonowej delegowanego do prokuratury okręgowej w Warszawie Wojciecha Łuniewskiego.

Dzień później, 24 maja ma rozpocząć się przesłuchanie b. właściciela i prezesa JET AIR Krzysztofa Wicherka i b. dyrektora zarządzającego OLT Express Jarosława Frankowskiego.

Kolejne przesłuchania mają się odbyć 6 czerwca. Przed komisją stanąć mają b. prezes OLT Express Poland Jacek Łyczba oraz b. członek zarządu OLT Express Poland Rafał Orłowski.

Z kolei 7 czerwca zeznawać ma b. prezes OLT Express Regional oraz OLT Express Poland Andrzej Dąbrowski. Po nim zeznania złożyć ma b. koordynator zespołu w Departamencie Restrukturyzacji i Pomocy Publicznej Ministerstwa Skarbu Państwa Aneta Mazek.

Komisja śledcza chce 20 czerwca przesłuchać też prezesa Lotniska w Gdańsku Tomasza Kloskowskiego.