Mi-2 to radziecka konstrukcja z początku lat 60-tych – powstawał w czasie kiedy wojna wietnamska wykazywała wojskowym jak bardzo potrzebne są na nowoczesnym polu bitwy śmigłowce transportowe.

I właśnie taką wielozadaniową maszynę średniej wielkości zamówiło w biurze konstrukcyjnym Michaiła Mila radzieckie lotnictwo. Ale Mi-2 był produkowany tylko w Polsce, umowę licencyjną podpisano w 1964 roku a pierwszy śmigłowiec był gotowy w połowie 1965 roku. W podstawowej wersji pasażerskiej mieścił od 6 do 8 ludzi. Ale w Świdniku powstał specjalny Ośrodek Badawczo Rozwojowy aby opracować specjalistyczne wersje – łącznie było ich ponad 25.

Były wśród nich wojskowe, uzbrojone w rakiety kierowane i niekierowane, karabiny maszynowe i działka, przystosowane do zrzutu min, rozpoznania fotograficznego, chemicznego itp. Powstały wersje sanitarne, transportowe. Ale były też tak specjalne maszyny jak odmiana retransmisyjna dla TVP – z którego w latach PRL-u można było oglądać peleton kolarzy podczas Wyścigu Pokoju. Dla dużych PGR-ów opracowano wersję rolniczą do rozrzucania środków ochrony roślin sypkich i ciekłych, zbudowano też cztery maszyny w wersji polarnej dla polskich polarników na Antarktydzie. Wersję powietrznego dźwigu o nośności 800 kilogramów wykorzystywano w przedsiębiorstwie Instal.