Eksperyment, jaki przeprowadzili badacze z Indiana University, był prosty. Pokazali oni ochotnikom 24 nagrania wideo przedstawiające pierwsze randki. Widzowie obu płci mieli odpowiedzieć tylko na dwa pytania: "Czy sądzisz, że mężczyzna był zainteresowany kobietą?" oraz "Czy sądzisz, że kobieta była zainteresowana mężczyzną?". Odpowiedzi porównano następnie z wrażeniami uczestników randek.

Wyniki zaskoczyły naukowców. Otóż zarówno kobiety, jak i mężczyźni potrafili ocenić, czy uczestnik pierwszej randki był zainteresowany panią. Natomiast kobiety okazały się całkowicie nieprzeniknione. Badani nie byli w stanie stwierdzić, kiedy partner podobał im się, a kiedy nie.

Jak wykazano następnie, żeby przewidzieć, czy kobieta jest zadowolona z randki, można po prostu rzucić monetą.

Dlaczego męczyźni wyraźnie okazują swoją satysfakcję z randki, a kobiety nie? Zdaniem naukowców ma to podłoże biologiczne. "Kiedy kobieta ukrywa to, co myśli, mężczyźni muszą poświęcić więcej czasu na zdobycie jej" - mówi jeden z badaczy, a dzięki temu kobieta ma więcej możliwości, by zebrać o nim informacje.

Badania opublikowano w styczniowym numerze pisma "Psychological Science".