Samolot, który należy do Uralskich Linii Lotniczych, leciał z Jekaterynbura do Mineralnych Wód, na południu Rosji. Wkrótce po starcie z lotniska Kolcowo kapitan poinformował kontrolę lotów o kłopotach technicznych. Przekazał też, że podjął decyzję o powrocie do Jekaterynburga.
Po zużyciu paliwa Tu-154 o godz. 14.15 czasu moskiewskiego (12.15 czasu polskiego) pomyślnie wylądował w porcie Kolcowo, gdzie wszystkie służby ratunkowe były postawione w stan gotowości.
Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Rosawiacja) zdecydowała w tym tygodniu o całkowitym wycofaniu z eksploatacji w Rosji od 1 lipca 2011 roku 20 samolotów pasażerskich Tu-154M i wstrzymaniu użytkowania kolejnych dziewięciu maszyn tego typu.
W marcu Rosawiacja zaleciła zawieszenie eksploatacji wszystkich Tu-154M w związku z wadami konstrukcyjnymi, wpływającymi na awaryjność tych samolotów. Jednocześnie nakazała użytkownikom Tu-154M wprowadzenie do 1 lipca 2011 roku zmian zaleconych przez producenta.
Obecne decyzje Rosawiacji oznaczają, że uprawnionych do lotu pozostanie w Rosji już tylko 56 takich maszyn.
Zalecenia Federalnej Agencji Transportu Lotniczego są konsekwencją serii katastrof z udziałem Tu-154M. W 2010 roku doszło do pięciu poważnych wypadków z tymi maszynami. Cztery Tu-154M rozbiły się w Rosji, a jedna - w Iranie. Najpoważniejsza była katastrofa polskiego samolotu rządowego pod Smoleńskiem, w której zginęło 96 osób, w tym prezydent RP Lech Kaczyński i jego małżonka Maria.
1 stycznia 2011 roku na płycie lotniska w Surgucie, na Syberii, z nieznanych powodów stanął w płomieniach i eksplodował Tu-154B-2 należący do linii lotniczych Kogałymawia. Po tym wypadku prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew oznajmił, że dalsza eksploatacja samolotów Tu-154 może stanąć pod znakiem zapytania.
Rosawiacja domaga się m.in. modernizacji systemu zasilania i systemu paliwowego Tu-154M.
Największymi użytkownikami Tu-154 w Rosji są wewnętrzne linie lotnicze: UTair, Kawminwodyawia, Alrosa, Jakucja, Uralskije Awialinii, Awialinii Dagestana, Donawia, Orenburskije Awialinii i Gazprom Awia. W 2008 roku z eksploatacji tych samolotów zrezygnował największy rosyjski przewoźnik wewnętrzny S7. W 2009 roku Tu-154 z użytkowania wycofały linie lotnicze Rossija i Aerofłot. W ich flocie maszyny te zostały zastąpione przez Boeingi i Airbusy.
Tu-154 były wytwarzane od 1968 roku. Ich seryjną produkcję zakończono w 1998 roku. Samoloty Tu-154M weszły do użytku w 1984 roku. Seryjnie były produkowane do 2006 roku. Łącznie wytworzono 935 maszyn Tu-154 różnych modyfikacji. W ostatnich latach były one jeszcze produkowane w krótkich seriach w zakładach lotniczych "Awiakor" w Samarze.
Jeden taki samolot - Tu-154M Lux - eksploatowany jest jeszcze w Polsce. W kwietniu Polska otrzymała od Rosawiacji informację, iż jej zalecenia nie dotyczą polskiej, znacznie zmodyfikowanej wersji tej maszyny.
Komentarze (28)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeTU-154m-101 lądował 8000 razy . W Katyniu nie mógł wylądować bo
na pasie stali Putin z Tuskiem w uścisku.
Aha, po przeczytaniu czegoś takiego będę miał świadomość bardziej uległą i zgodzę się na prawie każdą bzdurę w sprawie Smoleńska!
Może tak lepszą manipulację wymyślicie?
Komisji śledczej
Na stronie 888 telegazety TVP1 ogromna większość czytelników na pytanie: "Czy uważasz, że raport A.Macierewicza zaprezentowany w "Białej Księdze" ws.smoleńska to prawda o katastrofie?" - odpowiedziało tak.
18,32 proc.czytelników uważa, że raport przedstawia nieprawdę a prawie 1 proc. nie ma zdania na ten temat.
TOLA KOHA MATOLA A MATOL KOJHA TOLE.
ILE RAZY MATOL BYL DYMANY PRZEZ TOLE?
DYMANIE TOLI MATOLI MATOLE TOLE. CZY MOZNA DYNMAC MATOLA BEZ TOLIZ?DYMEK SPASUJ.
czujesz sie na silach mozesz nas oceniac...
co by nie bylo, obrali ciekawa strategie zimany przekonan Polakow co do sprawy smolenskiej, hmm... niestety wiele osob sie nabierze, z prostego powodu.. nie chce im sie weryfikowac podawynych informacji, a szkoda
Po zrzuceniu paliwa, raczej.
(foto. telegazeta.tvp.pl)
Prawie 80 proc. czytelników Telegazety TVP1 uważa, że raport A.Macierewicza zaprezentowany w "Białej Księdze" przedstawia prawdę o katastrofie smoleńskiej.
Na stronie 888 telegazety TVP1 ogromna większość czytelników na pytanie: "Czy uważasz, że raport A.Macierewicza zaprezentowany w "Białej Księdze" ws.smoleńska to prawda o katastrofie?" - odpowiedziało tak.
18,32 proc.czytelników uważa, że raport przedstawia nieprawdę a prawie 1 proc. nie ma zdania na ten temat.
100 % racji.
"he he he ale prymitywny przekaz. Do 10 kwietnia nawet jak spadały to nikt nie informował. Teraz każdą awarie trzeba nagłośnić i wmówić ludziskom że Smoleńsk też był przypadkową awarią.".