Zadaniem młodych inżynierów biorących udział w konkursie jest zaprojektowanie, zbudowanie i oblatanie zdalnie sterowanego modelu samolotu udźwigowego. W zawodach wygrywa drużyna, która zdoła wynieść jak największy ciężar w powietrze przy jak najmniejszej masie własnej modelu.

Reklama

Konstruktorów obowiązują liczne ograniczenia dotyczące m.in. wielkości modelu, zabronione było także używanie żyroskopów oraz takich materiałów jak tkaniny szklane i węglowe.

"Samolot przygotowany przez naszych studentów nazywa się <Trzepun>, waży 5,5 kg i ma unieść nawet 13 kg ładunku. Stanowi to ponad 230 proc. masy własnej, a dla porównania samoloty transportowe podnoszą ok. 100 proc. masy własnej" - wyjaśnia Joanna Pająk z biura prasowego Politechniki Wrocławskiej.

Najpierw "Trzepun" zostanie wysłany do Stanów Zjednoczonych, a potem za ocean udadzą się także jego konstruktorzy.

Zawody "Aero Design", które współorganizuje m.in. producent samolotów F-16 firma Lockheed Martin, zaliczane są do jednych z najbardziej prestiżowych na świecie. W 2009 r. zespół z wrocławskiej uczelni uplasował się na 17. miejscu wśród 31 drużyn z całego świata.

Reklama