"Krajowa Rada zdecydowała, że wyniki raportu zostaną przesłane nadawcom monitorowanych programów. Do kierownictwa TVP1 zostanie dodatkowo skierowane pismo wskazujące na naruszenie Ustawy o radiofonii i telewizji" - głosi stanowisko Krajowej Rady.

Reklama

KRRiT nie informuje na razie, w jakim zakresie telewizyjna Jedynka naruszyła Ustawę o rtv. "Najpierw skierujemy w tej sprawie pismo do nadawcy. Nie chcemy komunikować się w tej sprawie przez media" - powiedział PAP członek KRRiT Krzysztof Luft.

Blisko stustronicowy raport z monitoringu mediów w kontekście relacjonowania konfliktu o krzyż przygotował departament programowy Krajowej Rady. Dokument obejmuje najbardziej "gorące dni" na Krakowskim Przedmieściu czyli: 3-4 sierpnia, gdy doszło do nieudanej próby przeniesienia krzyża do kościoła św. Anny; 9-10 sierpnia, gdy przy Krakowskim Przedmieściu zorganizowano manifestację przeciwko obecności krzyża przed Pałacem Prezydenckim; 12-13 sierpnia, gdy na ścianie Pałacu Prezydenckiego wmurowano tablicę poświęconą ofiarom katastrofy oraz 14 sierpnia, gdy wokół krzyża ustawiono odgradzające go barierki.

KRRiT monitorowała główne programy informacyjne w trzech największych stacjach telewizyjnych czyli: "Wiadomości" TVP, "Wydarzenia" Polsatu i "Fakty" TVN, a także dwie telewizje informacyjne: TVN24 oraz TVP Info.

KRRiT zapowiada, że w najbliższym czasie raport zostanie w całości opublikowany na jej stronach internetowych. Fragmenty dokumentu cytował Luft podczas odbywającej się pod koniec października konferencji nt. wolności słowa i stosunków własnościowych w mediach.

Według Lufta, pod względem rzetelności przekazywania informacji o sytuacji na Krakowskim Przedmieściu "zdecydowanie najgorzej wypadały relacje w 'Wiadomościach' pierwszego programu TVP, gdzie wyraźny był brak równowagi w prezentowaniu różnych stron konfliktu".



"Prezentowanie bardzo skrajnych opinii, bez komentarza, bez zrównoważenia, to wszystko jest tutaj dosyć dokładnie opisane" - mówił podczas konferencji Luft, dodając, że by uniknąć zarzutów o niejasne kryteria oceny, w raporcie posłużono się przede wszystkim danymi ilościowymi, "mierząc czas i wyeksponowanie relacji".

"Okazało się, że jeśli chodzi o programy informacyjne, to najwięcej czasu poświęciły temu tematowi w tych dniach 'Wiadomości', bo 57 minut, 'Fakty' 39 minut, Polsat 35 minut. Przy czym, jeśli chodzi o Polsat, tylko dwukrotnie relacje te znajdowały się na pierwszym miejscu, natomiast w 'Wiadomościach' czterokrotnie" - mówił Luft.

Reklama

"Natomiast najciekawsze jest to, ile czasu poświęciły na relacjonowanie tego tematu telewizje informacyjne. Otóż najwięcej czasu TVN24 - 366 minut, TVP Info - 95 minut" - przytaczał dane Luft.

"To pokazuje też, w jaki sposób media korzystały z tego konfliktu, po to żeby nakręcać oglądalność i ciągnąć jakiś atrakcyjny temat, a w jaki sposób to wpływało na sam konflikt, to już możemy sobie dopowiadać i się nad tym zastanawiać" - wskazywał Luft.

Podkreślał, że wnioski z raportu są udokumentowane bardzo dokładnym opisem monitorowanych programów.

Przygotowanie specjalnego opracowania na temat relacji z konfliktu o krzyż zapowiadał we wrześniu przewodniczący KRRiT Jan Dworak. W wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" mówił wówczas, że w relacjach tych "wyszły na jaw braki w wykształceniu dziennikarzy i w ich umiejętności odróżniania spraw ważnych od nieistotnych", a TVP można zarzucić dużą stronniczość w relacjonowaniu tej sprawy.