Tu-154 jest modelem o dosyć mocnych skrzydłach. Z kolei z badań drzewa wynika, że słynna "pancerna brzoza" była chora, przez co cała konstrukcja drzewa była osłabiona - mówił podczas debaty nt. przyczyn katastrofy smoleńskiej prof. Wiesław Binienda, który po raz kolejny prezentował proporcje skrzydła samolotu i "pancernej brzozy".

Reklama

Prof. Binienda zapewnił także, że wbrew zarzutom Michała Setlaka z "Przeglądu Lotniczego", który w TVP Info twierdził, że Binienda jest ekspertem od materiałów kompozytowych, a nie metalowych, jest ekspertem od materiałów aluminiowych.

Z prezentacji eksperta wynikało, że po licznych obliczeniach dla różnych grubości materiałów w miejscu kontaktu skrzydła z drzewem nie było żadnego przypadku, w których skrzydło nie przełamałoby drzewa.

Wyrwane nity latały wewnątrz samolotu i trafiały w ciała ofiar jak pocisk - mówił prof. Binienda. Według dra Wacława Berczyńskiego, świadczy to o tym, że wewnątrz samolotu musiało panować duże ciśnienie, a na nity duża siła rozrywająca.

Reklama

Z naszej strony będzie dwanaście osób. Cała debata podzielona jest na trzy części: przygotowań do wizyty, następnie pięć paneli zajmującymi się samym przebiegiem lotu i katastrofy, a następnie panel prawny. Nie będę brał udziału w debacie, będę się jedynie jej przysłuchiwał. Jedynym czynnym politykiem zaproszonym na tę dyskusję był Maciej Lasek - mówił w programie "Polityka przy kawie" Antoni Macierewicz.

Pierwsza część konferencji poświęcona była przygotowaniom do wizyty w Katyniu. Do debaty "Organizacja bezpieczeństwa osób uczestniczących w locie 10.IV.2010" zaproszono byłego szefa BOR gen. Mariana Janickiego i gen. Pawła Bielawnego, jednak nie pojawili się na UKSW - podała niezalezna.pl.

W drugiej części konferencji odbyły się następujące debaty: "Trajektorie: pozioma i pionowa, TAWS 38" z udziałem prof. Kazimierza Nowaczyka i prof. Marka Czachora, "Przyczyny katastrofy; rola brzozy i rekonstrukcja upadku samolotu" z udziałem prof. Wiesława Biniendy , "Przyczyny katastrofy: przeciążenia pionowe i awaria silników" z udziałem Michała Jaworskiego oraz "Przyczyny katastrofy: eksplozja, rekonstrukcja" z udziałem dr inż. Grzegorza Szuladzińskiego i dr inż. Wacława Berczyńskiego. We wszystkich debatach uczestniczyli przedstawiciele KBWLLP.

W porannym programie TVP1 Macierewicz komentował niechęć do dyskusji ze strony zespołu Millera. - Nie jest ważne to, czy ja się zgadzam; ważne jest to, co mówią na ten temat fachowcy. Piloci nie próbowali lądować. Byłoby lepiej, gdyby pan Lasek siadł naprzeciwko prof. Biniendy czy Nowaczyka i wytłumaczył to opinii publicznej, by nie chował się za plecami Moniki Olejnik i Adama Michnika. Jak może on mówić, że z "Gazetą Wyborczą" będę dyskutował, a z profesorami, doradcami NASA - nie?! - mówił Macierewicz.