W marcu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (MSW) wspólnie z podległym mu Centralnym Ośrodkiem Informatyki (COI) zainstalowało we wszystkich gminach w Polsce System Rejestrów Państwowych (SRP). Dzięki temu wiele spraw (np. wyrobienie dowodu osobistego) załatwiamy dziś w dowolnym urzędzie w kraju.
Urzędnicy obsługujący mieszkańców korzystają z aplikacji Źródło. Jest ich ok. 15 tys. w całym kraju. Aby ułatwić im zadanie, COI wyszedł z propozycją szkoleń. Mają się one odbyć 8 i 15 października w Warszawie. W przygotowaniu są też kursy w innych miastach. Nieoficjalnie usłyszeliśmy, że do tej pory zgłosiło się ok. 100 osób.
Czego nauczą się urzędnicy? Oto przykładowe zadania ze strony reklamującej kurs: „W związku z przysposobieniem musisz stworzyć nowy akt urodzenia oraz zmienić numer PESEL dziecka”. Albo: „Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego dla obywatela RP okazuje się, że nie posiada on numeru PESEL”.
Umiejętności radzenia sobie urzędników z takimi przypadkami mogą pomóc rozładować kolejki w urzędach. Jest tylko jeden problem. Szkolenie jest dobrowolne i odpłatne. Kosztuje 400 zł od osoby. Wiele gmin nie rozumie, dlaczego szkolenia nie są obowiązkowe i darmowe. Dodają, że to przecież nie one odpowiadają za ostatnią rewolucję informatyczną w samorządach.
– Gminy w zakresie dowodów osobistych i ewidencji ludności wykonują zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, i to w interesie ministra właściwego do spraw wewnętrznych jest posiadanie kadry wykwalifikowanej i odpowiednio przeszkolonej do realizacji tych zadań. Gmina nie powinna ponosić kosztów związanych ze szkoleniem pracowników – mówi Grzegorz Gawlik z urzędu w Łodzi.
Wtóruje mu Tomasz Klek ze szczecińskiego urzędu miasta. Podkreśla, że ze względu na to, iż COI jest instytucją gospodarki budżetowej utworzoną przez MSW oraz że szkolenia dotyczą korzystania z aplikacji Źródło, powinny one być bezpłatne.
Z oferty nie zamierzają skorzystać Katowice. – Gdyby Centralny Ośrodek Informatyki MSW zaoferował bezpłatny program, nasz samorząd przypuszczalnie skorzystałby z takiej oferty – twierdzi Dariusz Czapla z tamtejszego magistratu.
Lublin z kolei zwraca uwagę, że zaproponowane szkolenia obejmują jedynie podstawowe zagadnienia obsługi systemu, a miasto radzi sobie na własną rękę (nowi pracownicy są przyuczani przez osoby z większym doświadczeniem).
O komentarz poprosiliśmy rzecznika COI Piotra Mierzwińskiego. – Organizacja szkolenia zawsze kosztuje i koszt ten ponosi ta czy inna administracja, a tak naprawdę podatnik. W porównaniu z komercyjnymi szkoleniami z obsługi systemów jest to kwota niewygórowana – twierdzi. Dodaje, że gminy też odnoszą pewne korzyści z funkcjonowania centralnego systemu, bo stopniowo przejmuje on funkcje aplikacji alternatywnych, za korzystanie z których gminy do tej pory płaciły.
Rzecznik zwraca uwagę, że np. przy wdrażaniu SRP w Łodzi już odbywały się obowiązkowe szkolenia. – W ich ramach przeszkoliliśmy po jednym pracowniku z każdego typu urzędu z każdej gminy, a w przypadku dużych gmin takich jak Warszawa było ich więcej – podkreśla.
Mowa o blisko 5 tys. osób. Dla porównania przed 1 marca konta w systemie miało 15 tys. osób. Jednak to zdaniem rzecznika nie jest problem. – Dla pozostałych uruchomiliśmy rok temu platformę e-learning, na której znajdują się lekcje, podręczniki, filmy instruktażowe, baza wiedzy, testy oraz forum, na którym stale obecni byli trenerzy i odpowiadali na pytania – zapewnia.
Samorządy mają również wątpliwości wobec jakości kursów. – Poziom obowiązkowych szkoleń, które odbyły się przed wejściem w życie ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego, delikatnie mówiąc, nie spełnił oczekiwań uczestników. W zasadzie było to przekazanie wiedzy teoretycznej – twierdzi Tomasz Klek z urzędu miasta w Szczecinie.
Co na taki zarzut odpowiada MSW? – Wcześniejsze szkolenia były finansowane z projektu pl.ID. W tej chwili jest on zakończony i dostaliśmy jasną informację od resortu, że nie ma dodatkowych środków na szkolenia finansowane przez MSW – kwituje Piotr Mierzwiński.
2546 tys. dowodów osobistych wydano od momentu uruchomienia Systemu Rejestrów Państwowych (do 11 września br.)
705 tys. aktów stanu cywilnego przeniosły do nowego systemu wszystkie USC w kraju
1 232 635 razy obywatele korzystali z e-usługi pozwalającej sprawdzić, czy ich dowód osobisty jest gotowy do odbioru
Komentarze(6)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeZobaczcie jak ci urzędnicy w urzędach biegają tak jakby robotą byli zawaleni. A to tylko taka zmyłka by przypadkiem petent nie zdążył o coś się zapytać. No albo praca przypadkiem go nie dogoniła. Panie inżynierze, panie inżynierze...A czy ja coś mówię? Albo podsłuchuję? Foto na sklave.podobni
wśród niektórych sprytnych posunięć zauważyłem dzisiaj na stronie fryzjer.me - w zakładce logowanie - że jakaś ...podpięła pod ten adres złośliwe oprogramowanie (może być szpiegowskie), trzeba uważać.