Jak wykorzystać w szkolnictwie cyfrowe narzędzia i internetowe zasoby wiedzy, by lekcje były lepiej dostosowane do potrzeb dzisiejszych uczniów? Jak zadbać o rozwój umiejętności, które pozwolą nauczycielom sprawnie odnaleźć się w gąszczu aplikacji i możliwości? (Szczególnie teraz, kiedy szkoły muszą być gotowe do prowadzenia zajęć stacjonarnych i online). Co się sprawdza (także w innych krajach), a czego lepiej unikać? – pytania się mnożą.
Co nam uświadomiła zdalna nauka?
Ze wstępnych wyników badania o edukacji zdalnej 1 – opublikowanych tuż przed wakacjami – wynika, że wielu nauczycieli, ale też rodziców zdobywało kompetencje cyfrowe w przyspieszonym tempie i na własną rękę – 57% rodziców i prawie każdy nauczyciel (87%) musiał nauczyć się obsługi narzędzi takich jak: komunikatory wideo, chat, platforma e-learningowa czy udział w grupach dyskusyjnych. Jedynie co dziesiąty badany nauczyciel stwierdził że czuł się w pełni przygotowany do takiej formy pracy. Gotowość szkół do realizacji zajęć w tych warunkach dobrze oceniło 60% badanych rodziców.
Analizy pokazały też, że czas, jaki uczniowie, nauczyciele i dzieci spędzali przed ekranami znacząco się wydłużył i powodował objawy nadużywania cyfrowych narzędzi: przemęczenie, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie z powodu ciągłego posługiwania się technologiami. Wszyscy tęsknili za bezpośrednimi kontaktami.
Nowoczesny nauczyciel na wagę złota
Widać, że nauczyciele bardzo potrzebują szkoleń i wsparcia metodycznego w tym zakresie. Jednym z projektów, który pomaga pedagogom we wprowadzeniu technologii do pracy z dziećmi i młodzieżą jest „Lekcja: Enter”. Prowadzi go Fundacja Orange w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych.
To największy projekt edukacji cyfrowej dla nauczycieli. W cztery lata przeszkolonych zostanie 75 tys. nauczycieli, w tym 30 proc. z małych miejscowości i wsi. To dla nich przygotowano m.in. webinaria, instrukcje korzystania z konkretnych aplikacji i narzędzi cyfrowych, dzięki którym zajęcia szkolne staną się bardziej atrakcyjne i zgodne z potrzebami uczniów.
– Uczestnicy szkoleń mają dostęp do specjalnej platformy edukacyjnej, na której znajduje się szereg materiałów uzupełniających szkolenie – mówi Monika Eilmes z Fundacji Orange, kierowniczka projektu „Lekcja: Enter”. – Te zasoby stale uzupełniamy, na bieżąco reagujemy też na potrzeby nauczycieli, np. dotyczące edukacji zdalnej czy hybrydowej, organizując webinaria, czy przygotowując tutoriale.
Innymi słowy chodzi o to, by „narzędzia cyfrowe miały szansę stać się wartościowym dodatkiem do poszerzania wiedzy”, jak można też przeczytać na stronie projektu. W praktyce: nauczyciele rozwiną e-kompetencje, a dzięki temu dzieci zobaczą, że internet to nie tylko rozrywka, ale też cenne źródło wiedzy.
Szkoła przyszłości – czyli jaka?
Podstawą do dyskusji o tym, jak przekuć doświadczenia edukacji zdalnej w sukces szkoły, w zmianę na lepsze, będzie raport: „ZDALNA EDUKACJA – GDZIE BYLIŚMY, DOKĄD IDZIEMY?”.
W panelu „Jakie będzie jutro w szkole?” na temat kompetencji przyszłości udział wezmą: Oktawia Gorzeńska – ekspertka ds. innowacji, zmiany, przywództwa i cyfryzacji w edukacji, Marta Florkiewicz-Borkowska – Nauczyciel Roku 2017 i Jacek Królikowski – specjalista w zakresie metodologii szkoleń i zarządzania projektami. Porozmawiają o tym, co jest ważniejsze: wiedza czy talent i jak budować relacje z uczniami w nauczaniu zdalnym.
Z kolei o szkole marzeń w dyskusji „Jaka będzie szkoła jutra?” rozmawiać będą m.in :
Ewa Radanowicz – dyrektorka szkoły, która w 2016 r. została członkiem międzynarodowej sieci Ashoka Changemaker Schools i otrzymała tytuł Szkoły z mocą oraz Zyta Czechowska – Nauczyciel Roku 2019. Przedstawiają swoje doświadczenia w tworzeniu nowoczesnych szkół i lekcji. Opowiedzą też o sposobach nauczania i pozytywnym motywowaniu do tej zmiany społeczności szkolnych.
___________________________________