Decyduje o tym proste kryterium - liczba mieszkańców.

Maksymalny poziom diety radnego w Warszawie wyznacza 2,4-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.

Reklama

Kwota bazowa na 2024 r. to 1789,42 zł. Mnożymy to przez 2,4 i otrzymujemy 4294,61 zł. To potencjalny poziom diety radnego w Warszawie. A w Krynicy Morskiej jest to połowa tej kwoty. Bo Krynica jest małą gminą. Decyduje kryterium "liczba ludności"

Co to jest dieta radnego? Czy radny ma pensję?

Radni nie mają pensji (nie są zatrudniani przez gminy). Otrzymują diety za aktywność związaną z realizacją mandatu radnego.

Jest to rodzaj rekompensaty za niemożność pracowania zarobkowego. Dieta nie przysługuje tylko za udział w sesji np. rady gminy i prace w posiedzeniach komisji stałych. Jest to rekompensata za czas poświęcony na np.:

  • spotkania z mieszkańcami,
  • dyżury w celu wysłuchania skarg i wniosków mieszkańców,
  • uroczystości lokalne, komisje konkursowe, konferencje.
Reklama

Dieta radnego gminy a liczba mieszkańców

  • gmina z 100 tys.+ mieszkańców - maksymalna dopuszczalna stawka diety w 2024 r. wynosi 4294,61 zł - tu Warszawa i jej radni
  • gmina z 15 do 100 tys. mieszkańców – limit wynosi 75% ww. kwoty, czyli w 2024 r. 3220,96 zł,
  • gmina poniżej 15 tys. mieszkańców – limit to 50% maksymalnej diety, czyli w 2024 r. 2147,31 zł - tu Krynica Morska i jej radni.

W przypadku radnych powiatu dieta mieści się w widełkach 3 006,23 zł (powiat do 60 000 mieszkańców) - 4 294,61 zł (powiat powyżej 120 000).

Dla radnych sejmików wojewódzkich maksymalny poziomu diet, to 4294,61 zł (bez progów zależnych od liczby mieszkańców).

Sądy o dietach radnych

Przykładowy wyrok i fragment uzasadnienia:

"Systemowo dieta radnego została ukształtowana w taki sposób, że nie stanowi ona wynagrodzenia za pracę, albowiem radny pełni funkcję społecznie, a fakt wykonywania mandatu nie skutkuje ani nawiązaniem stosunku pracy z gminą (Miastem), ani też nawiązaniem z nią umowy cywilnoprawnej. Dieta ma stanowić ekwiwalent utraconych korzyści (np. pomniejszonego wynagrodzenia za pracę w związku z obecnością na sesji rady gminy), jakich radny nie uzyskuje w związku z wykonywaniem mandatu przedstawicielskiego. Nie może więc być także traktowana w kategorii przywileju. Jej celem jest zabezpieczenie prawidłowego i efektywnego wykonywania mandatu radnego. W wyroku z dnia 26 czerwca 2014 r., sygn. akt II OSK 406/14 (LEX nr 1519403) Naczelny Sąd Administracyjny przyjął, że: "dieta stanowi rekompensatę za utracone przez radnego zarobki, a zatem nie jest świadczeniem pracowniczym. Podobnie takiego charakteru pozbawiony jest zwrot poniesionych przez radnego kosztów podróży służbowych. Nie budzi przy tym wątpliwości, że możliwe jest różnicowanie wysokości diet w zależności od funkcji pełnionych przez radnego". Zatem przez dietę, o której mowa w art. 25 ust. 4 u.s.g. należy rozumieć wyrównywanie wydatków i strat spowodowanych pełnieniem wskazanej funkcji, a nie wynagrodzenie z tytułu samego faktu bycia radnym."

Wyrok NSA z 27 czerwca 2023 r. (III OSK 2472/21)

Stawki radnych są zróżnicowane w zależności od zadań

Przykład dla tej zależności:

1) Przewodniczący Rady Miejskiej - 100% maksymalnej diety ;

2) Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej - 90%;

3) Przewodniczący Komisji - 80%;

4) Radny członek dwóch Komisji - 60%;

5) Radny członek jednej Komisji - 50%.

6) Radny bez komisji - 30%.