Według raportu "PISA 2009 Results: Students On Line" porównującego kompetencje internetowe 15-latków z 19 krajów, młodzi Polacy znaleźli się na czwartym miejscu od końca, wyprzedzając Austrię, Chile i Kolumbię. Najlepiej w sieci odnajdują się zaś nastolatki z Korei Płd., Nowej Zelandii i Australii.

Reklama

Jak ustalili badacze, polskie nastolatki lepiej wyszukują informacje potrzebne do rozwiązania jakiegoś problemu gdy mają przed sobą wydrukowany tekst niż komputer z internetem. Może to stanowić przeszkodę w dalszej nauce, poszukiwaniu pracy i w codziennym dorosłym życiu - alarmują autorzy publikacji.

Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Joanna Berdzik uważa, że do poprawy sytuacji mogłaby się przyczynić zmiana w nauczaniu informatyki w szkole, tak aby nie skupiać się na budowie komputera, ale na uczeniu korzystania z niego jako narzędzia. "Trzeba też zmienić podejście do komputerów w szkołach. Powinny być w każdej pracowni, by mogli z nich korzystać nauczyciele różnych przedmiotów" - podkreśla.

Ministerstwo Edukacji Narodowej uspokaja, że umiejętności internetowe poprawi wprowadzana od dwóch lat nowa podstawa programów nauczania. "Stawia na uczenie umiejętności i krytycznego wyboru dostępnych informacji, zamiast prostego uczenia się powielania działań i przyswajania wiedzy bez zrozumienia do czego może być użyta" - wyjaśnia rzecznik MEN Grzegorz Żurawski.