Zapewne nie było to łatwe, ponieważ jest to najmniejszy poznany dotąd dinozaur, który zamieszkiwał Amerykę Północną. Jest również najmniejszym dinozaurem należącym do grupy ornithischianów, w której występowały gatunki posiadające rogi, szczęki w kształcie dziobów i pancerze wokół ciał.

Jak dodają odkrywcy, jest też on prawie najmniejszym gatunkiem dinozaura na świecie. Prawie, ponieważ najmniejszy pochodzi z Chin i jest zaledwie odrobinę mniejszy niż Fruitadens - wyjaśnia współautor odkrycia Luis Chiappe, dyrektor Instytutu Dinozaurów przy Muzeum Historii Naturalnej w Los Angeles.

"Fruitadens może z wyglądu przypominać ptaki ze względu na swe niewielkie rozmiary, faktycznie jednak nie jest zbyt blisko spokrewniony z ptakami czy z archeopteryksem" - opisuje Chiappe.Naukowcy zaznaczają, że nazwa Fruitadens nie wiąże się z dietą owocową dinozaura. Pochodzi od miejsca dokonania znaleziska, Fruita Paleontological Area w Kolorado. W menu dinozaura mogły być jednak owoce, jak również jajka, owady, rośliny czy małe zwierzęta.

Fruitadens żył po sąsiedzku z olbrzymimi dinozaurami roślinożernymi, takimi jak diplodoki czy brachiozaury. Być może ta silna konkurencja roślinożerców sprawiła, że stał się wszystkożerny - spekulują badacze.

Naukowcy podkreślają, że tego typu odkrycia znacznie wzbogacają nasz obraz świata dinozaurów. Widzimy, że dinozaury to nie tylko potężni roślinożercy czy mięsożercy. Było wśród nich wiele małych gatunków. Niektóre wspinały się po drzewach czy chroniły w norach. Część z nich była ściśle wyspecjalizowana pod względem diety, jedząc na przykład tylko owady lub ryby, albo wybrane gatunki roślin.