Założenia projektu przedstawiła minister pracy i polityki społecznej Jolanta Fedak. Dzisiaj wchodzi w życie kolejny ważny element rządowych działań antykryzysowych - ustawa o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych. Dzięki nowym przepisom osoby, które utraciły pracę, mogą ubiegać się o dopłatę do kredytu. Rząd wydał dla nich instrukcję, w której krok po kroku opisano jak otrzymać dopłatę. Ustawę przygotowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
>>>Jak rząd chce pomóc nam w kryzysie
Na dopłatę do kredytu mogą liczyć osoby, które utraciły pracę lub zakończyły prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej po 1 lipca 2008 r. Warunkiem otrzymania pomocy będzie zarejestrowanie się w urzędzie pracy i uzyskanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Dopłatę do kredytu mogą także otrzymać małżonkowie posiadający wspólnotę majątkową, nawet jeżeli pracę utracił małżonek, który nie jest kredytobiorcą. O pomoc może starać się np. mąż, który nadal pracuje i spłaca kredyt mieszkaniowy, a jego żonie pracodawca wypowiedział umowę o pracę.
Dopłata do kredytu wyniesie maksymalnie 1 200 zł miesięcznie i będzie wypłacana przez rok. Maksymalnie dopłata może więc wynieść 14 400 złotych. Pomoc obejmie spłatę raty kapitałowej wraz z bieżącymi odsetkami. Wnioski o przyznanie dopłat można składać do końca 2010 r. w urzędzie pracy, w którym dana osoba jest zarejestrowana. Decyzję o przyznaniu wsparcia oraz jego wysokość określi starosta. Pomoc będzie wypłacana przez Bank Gospodarstwa Krajowego bezpośrednio na konto banku lub innej instytucji, która udzieliła kredytu.
Zwrot udzielonego wsparcia rozpocznie się po upływie 2 lat od ostatniej raty pomocy i będzie rozłożony równomiernie na 8 lat. Pomoc państwa nie jest oprocentowana. W przypadku trudnej sytuacji materialnej uniemożliwiającej lub utrudniającej zwrot pomocy, starosta może odroczyć termin płatności, rozłożyć na raty, umorzyć w całości lub w części spłatę zobowiązania.