"Towary pochodzące z przemytu i produkty podrabiane szkodzą wszystkim: rządom, konsumentom i rzetelnym przedsiębiorstwom. Dzisiejsze porozumienie z Imperial Tobacco (ITL) jest wyraźnym sygnałem odstraszającym, wysłanym w kierunku przestępców przemycających papierosy, i znacznie zwiększa nasze szanse na wykorzenienie tego nielegalnego procederu" - oświadczył komisarz UE ds. podatków, unii celnej, audytu i zwalczania nadużyć finansowych Algirdas Szemeta.

Reklama

W ramach prawnie wiążącego porozumienia grupa ITL, która jest producentem takich marek jak West, Davidoff czy Mocne, ma współpracować z KE, Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych OLAF oraz organami ścigania państw członkowskich, aby zwalczać przemyt i podrabianie papierosów.

Największym źródeł oryginalnych, przemycanych do UE papierosów są obecnie Rosja, Ukraina, Mołdawia i Białoruś. Z kolei najwięcej podróbek pochodzi z Chin, ale produkuje się je nawet w wytwórniach na terenie UE.

Coroczne straty na niezapłaconych cłach i podatkach z tego tytułu szacuje się w UE na 10 mld euro. Straty ponoszą też legalni producenci jak Imperial Tobacco, bo przemytnicy i producenci podróbek tworzą nielegalną sieć ze szkodą dla legalnych kanałów dystrybucji. Dlatego skłonni są ponosić część kosztów walki z podróbkami i przemytem. Ponadto - podkreśla KE - nielegalny handel papierosami służy często do finansowania o wiele groźniejszej działalności przestępczej, takiej jak terroryzm i przestępczość zorganizowana.

Poza dotacjami, porozumienie przewiduje m.in. współpracę i wymianę informacji z prowadzonych dochodzeń, co ma pozwolić organom ścigania na skuteczniejszą walkę ze światem przestępczym w Europie i na świecie. Ponadto ITL, korzystając z już przeprowadzonych przez siebie kontroli, usprawni selekcjonowanie i monitorowanie własnych klientów, wzmacniając możliwość identyfikacji i śledzenia niektórych opakowań w walce z nielegalnym handlem.

Analogiczne porozumienia KE podpisała już wcześniej z innymi koncernami tytoniowymi jak Philip Morris Int., Japan Tobacco Int. i British American Tobacco (BAT). Zgodnie z umową, na niektórych opakowaniach BAT umieści informację wskazującą docelowy rynek sprzedaży papierosów.