Z sondażu wynika, że aż 24 proc. Polaków zmieniło zdanie w trakcie kampanii wyborczej. Największy wpływ na tę decyzję miały programy wyborcze kandydatów. Taką przyczynę wskazało 46,9 proc. respondentów. Drugim istotnym czynnikiem była udana kampania wyborcza. Jako decydującą określiło ją 31,3 proc. badanych.

Debaty przekonały wyborców?

Wyborcy przyznali, że debaty wyborcze również odegrały ważną rolę w podejmowaniu przez nich decyzji. 13,3 proc. respondentów stwierdziło, że ich pierwotnie wybrany kandydat wypadł słabo podczas debat, co wpłynęło na zmianę ich decyzji. Natomiast 20,8 proc. uczestników sondażu wskazało, że kandydat, na którego ostatecznie zagłosowali, wypadł w nich dobrze.

Reklama

Inne czynniki, które wpłynęły na zmianę decyzji wyborczej, to m.in. ujawnione afery dotyczące kandydatów, które wskazało 17,1 proc. badanych. Poparcie udzielone przez autorytety czy influencerów miało znaczenie dla 10,4 proc. respondentów, a sugestie znajomych, rodziny czy Kościoła dla 6,6 proc. ankietowanych.

Najnowszy sondaż. Trzaskowski czy Nawrocki?

Reklama

Sondaż odnosi się do pierwszej tury wyborów. Pokazuje jednak, jak duża jest liczba niezdecydowanych osób. Wynika z niego, że aż 24 proc. Polaków można przekonać do zmiany kandydata, co partie polityczne mogą wykorzystać.

Według sondażu dotyczącego II tury wyborów prezydenckich, pracowni Opinia24 dla Radia ZET, 36 proc. osób pytanych, jak chętnie zagłosowałoby na kandydata KO Rafała Trzaskowskiego, wybiera odpowiedź: "Zdecydowanie nie zagłosuję, wykluczam to". Jeśli chodzi o Karola Nawrockiego, kandydata popieranego przez PiS, odpowiedź taką wskazuje 41 proc.

Sondażu wyborczy Instytutu Badań Pollster dla "Super Expressu", wskazuje, że 45,7 proc. ankietowanych chce poprzeć kandydata KO Rafała Trzaskowskiego, a 43,6 proc. kandydata popieranego przez PiS Karola Nawrockiego. Ponad 10 proc. nie wie jeszcze, jaką decyzje podejmie przy urnie.