Kampania antynikotynowa będzie skierowana w 2010 r. przede wszystkim do młodych ludzi, zaś jej twarzami będą Helpersi - czyli trójka bohaterów 12 filmów animowanych.

Chuck, Skinny i Loona, w towarzystwie dziwoląga Tapasa w każdym z półtoraminutowych odcinków poznają młodego człowieka, który potrzebuje pomocy: chce rzucić palenie, nie chce zaczynać albo cierpi z powodu biernego palenia.

Reklama

"By zwrócić uwagę młodych ludzi, podpowiedzi animowanych bohaterów będą niekiedy absurdalne, niecodzienne i niespotykane nigdzie indziej" - ocenia Katarzyna Rąkowska, koordynator kampanii HELP w Polsce.

W ostatnich latach z inicjatywy Komisji Europejskiej przeprowadzono kilka akcji antynikotynowych.Kampania "HELP dla życia bez tytoniu" trwa od 2005 roku. Pierwszy etap pod hasłem "Palenie to absurd" (2005-2008) miał przekonywać, że palenie jest nie tylko zagrożeniem dla zdrowia, ale także wyszło z mody. W ciągu czterech lat przesłanie "Możliwa jest pomoc w rzuceniu palenia, odparciu presji otoczenia, by nie zacząć palić, pomoc by nie cierpieć z powodu biernego palenia" dotarło do 152 mln Europejczyków.

Reklama

Trwający od tego roku drugi etap o nazwie "Jak jest Twoja wskazówka" (2009-2010), na który będą składać się reklamy telewizyjne, bannery reklamowe, nowa strona www oraz imprezy terenowe, ma podpowiadać, jak zerwać z nałogiem, jak reagować w sytuacji, gdy jest się narażonym na bierne palenie oraz jak odmawiać i nie zaczynać palić.

Polska jest krajem, gdzie palenie jest szczególnie rozpowszechnione wśród młodzieży. Problemy Polaków z tytoniem zaczynają się wyjątkowo wcześnie - po papierosy sięgają niekiedy nawet 10-letnie dzieci. Wedle najnowszych danych, ponad 23 proc. młodych ludzi w wieku 13-15 lat oraz 32 proc. w wieku 20-29 lat pali papierosy.