Wiceprezydent Warszawy udzielił radnym informacji na temat sposobu rozwiązania problemów budowy II linii metra. W sierpniu na budowanej stacji Powiśle doszło do awarii, stacja została zalana, a spod tunelu Wisłostrady woda wypłukała grunt. Prace na stacji Powiśle zostały wstrzymane, a ruch w tunelu wstrzymany.

Reklama

Radni pytali m.in. o koszty awarii oraz opóźnienia w realizacji inwestycji.Jeśli wykonawca podjął się realizacji prac, wiedząc o trudnych warunkach (...) to w naszym rozumieniu ponosi konsekwencję błędów, które zostały popełnione - powiedział Olszewski.

Zaznaczył, że wymogiem dotyczącym budowy centralnego odcinka II linii metra było ubezpieczenie inwestycji i powiedział, że wynosi ono 400 mln zł.

Olszewski ocenił, że największym utrudnieniem w związku z awarią jest fakt, iż ze stacji Powiśle miały ruszyć tarcze drążące tunel pod dnem Wisły. Podkreślił, że zakładany jest scenariusz, iż prace ruszą z przeciwnego kierunku, czyli z pl. Wileńskiego.

Wiceprezydent mówił także, że do leja pod tunelem Wisłostrady codziennie wpuszczane jest 200 m3 mieszanki, a prace są prowadzone w cyklach i po wprowadzaniu każdej dawki sytuacja jest monitorowana. "Sprawdzane jest, jak zachowuje się most Świętokrzyski i tunel Wisłostrady" - powiedział.

Olszewski mówił też, że termin zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra to październik 2013 r. Zaznaczył jednak, że odbiory stacji mogą rozpocząć się wcześniej, gdyż dla każdej z nich udzielane było osobne pozwolenie na budowę. Podkreślił, że po zakończeniu inwestycji musi ona przejść procedury przed wydaniem pozwolenia na jej użytkowanie.

W nocy z 13 na 14 sierpnia budowniczy na budowie stacji Powiśle II linii metra natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, a spod tunelu Wisłostrady ubyło ok. 6,5 tys. m sześc. wody i ziemi; w związku z tym płyta jezdni została pozbawiona naturalnej podpory. Badania obszaru pod tunelem wykazały, że pusta przestrzeń pod płytą tunelu Wisłostrady ma ok. 60 m długości i jest wypełniona wodą do ok. 2 metrów od spodu płyty. Ruch w tunelu został zamknięty; kierowcy korzystają z objazdów.

Reklama

W połowie września generalny wykonawca AGP Metro Polska rozpoczął stopniowe wypełnianie pustej przestrzeni pod tunelem, tak by go zabezpieczyć a następnie wzmocnić grunt wokół stacji metra Powiśle. Wykonawca zapowiadał wówczas, że nie jest możliwe określenie dokładnej daty, kiedy tunel Wisłostrady zostanie ponownie otwarty. Konsorcjum przewiduje, że zabezpieczanie tunelu potrwa od dwóch do czterech miesięcy.

Pod koniec września ma być gotowy pełny raport dotyczący awarii. Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk mówił pod koniec sierpnia, że dopiero wtedy będzie można mówić o kosztach awarii. Zaznaczył, że budowa II linii metra jest ubezpieczona na 400 mln zł. Nie wskazujemy na razie źródeł finansowania, ale to, że jednym z potencjalnych źródeł są polisy - mówił wówczas Lejk.

Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji i połączy lewo- i prawobrzeżną część Warszawy.