Prawie 150 osób zginęło w pierwszej połowie 2012 r. wskutek potrąceń przez pociągi. Wszystkie ofiary przechodziły przez tory w niedozwolonych miejscach - poinformowano w środę w Łodzi na konferencji prasowej. Spotkanie z mediami, które zorganizowali przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych, Straży Ochrony Kolei oraz policji, odbyło się w ramach akcji Zero tolerancji dla przechodzenia przez tory kolejowe w miejscach niedozwolonych. Akcja jest częścią prowadzonej od kilku lat kampanii "Zatrzymaj się i żyj".
Według danych przygotowanych przez organizatorów konferencji w latach 2006-2011 na skutek przechodzenia przez tory w niedozwolonym miejscu średnio rocznie ginęło 240 osób. W pierwszej połowie tego roku zginęło 147 osób, a 45 zostało rannych. Z powodu tych wypadków prawie 3,4 tys. pociągów pasażerskich było opóźnionych. Łączny czas tych opóźnień oszacowano na 1440 godzin (średnio 19 pociągów dziennie).
Marek Sarna z Komendy Regionalnej Służby Ochrony Kolei (SOK) w Łodzi poinformował, że w woj. łódzkim od początku 2012 roku zginęło osiem osób; zatrzymano ponad 1900 osób przechodzących w niedozwolonym miejscu, ponad 1300 z nich ukarano mandatami. Dzięki stałemu monitorowaniu linii kolejowych pracownicy PKP PLK zidentyfikowali w całym kraju ponad tysiąc "dzikich przejść". Miejsca te są sukcesywnie ogradzane, a obok stawiane są tablice informacyjne.
W ramach działań prewencyjnych mają być wykorzystywane m.in. zakupione przed Euro 2012 mobilne centra monitoringu. To furgonetki wyposażone m.in. w kamery termowizyjne o zasięgu do 2 km. Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi Marek Olkiewicz przypomniał, że spółka zarządza w całej Polsce ok. 19 tys. km linii kolejowych o łącznej długości prawie 38 tys. km torów. Dziennie wyjeżdża na nie ponad 6,5 tys. pociągów.
Dyrektor dodał, że od trzech lat rocznie modernizowanych jest ponad 1 tys. km torów, dzięki czemu zwiększa się prędkość pociągów oraz zmniejsza się hałas. Według Olkiewicza to m.in. obniżenie poziomu hałasu stanowi zagrożenie dla osób przechodzących przez tory w niedozwolonym miejscu. Piesi nie słyszą nadjeżdżającego pociągu, który na niektórych odcinkach może osiągąć prędkość 160 km na godzinę i w ciągu 10 sekund pokonuje ok. 450 metrów.
Od 2004 r. PKP PLK prowadzą kampanię informacyjną "Bezpieczny przejazd - zatrzymaj się i żyj!". Początkowo jej kolejne edycje odbywały się w miesiącach wakacyjnych, w 2009 r. działania rozciągnięto na cały rok.