Ranking miast z największą liczbą mieszkańców działających na Facebooku przygotował serwis Socialbakers. Okazuje się, że Warszawa z 1 mln 77 tys. zajmuje 48. miejsce na świecie i 9. spośród miast europejskich. Ten milion z okładem oznacza 63,2 proc. zameldowanych w stolicy mieszkańców.

Ważna jest nie tylko liczba samych użytkowników, lecz przede wszystkim ich aktywność. Ta, jak się okazuje, jest całkiem spora i często przekłada się właśnie na lokalne sprawy. Stolica ma już dziesiątki fan page’ów. Czasem, jak w przypadku „Grochów – nie Praga Pd. – Praga nie Praga Pn.” czy „Miasteczko Wilanów”, są one skoncentrowane na konkretnej dzielnicy, czasem są jak „Warszawa nieznana”, którą polubiło już 150 tys. osób w całym mieście.

Coraz częściej Facebook jest też wykorzystywany do akcji społecznych. To na tym portalu protestowano przeciwko zamykaniu metra na noc, a obecnie organizują się tu obrońcy wiekowych drzew wycinanych w warszawskich parkach czy przeciwnicy likwidacji jednej z linii autobusowych. W akcji „Ocalmy 175!” bierze udział już 10,1 tys. osób.

Bardzo wyraźnie widać aktywność mieszkańców. Często właśnie w pierwszej kolejności za pośrednictwem Facebooka czy innych portali społecznościowych dociera do nas informacja o jakichś kłopotach, problemach mieszkańców. I stąd też spore zaangażowanie urzędu na tym portalu – mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy urzędu miasta stołecznego Warszawa. – Prowadzimy nasz urzędowy profil, jest profil pani prezydent, akcji „Zakochaj się w Warszawie” i kilka tematycznych, np. kulturalna Warszawa, sportowa Warszawa czy lokalnych konsultacji online – dodaje Milczarczyk.

Do rankingu Socialbakers trafiły jeszcze Katowice, w których 141 tys. osób (czyli ponad 44 proc.) ma swoje konta na tym portalu społecznościowym.