W trudnych miesiącach walki z pandemią ludzie solidaryzowali się ze sobą na bardzo wiele sposobów. Finansową pomoc od państwa, wsparcie organizacji pozarządowych uzupełniały szybko powstające inicjatywy obywatelskie, o których chętnie wspominały media. Według badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach kampanii "Solidarni Zwyciężymy", najczęściej słyszeliśmy o inicjatywach pomocy seniorom i sąsiadom (47%), wspieraniu służb medycznych nie tylko poprzez szycie maseczek, ale też zapewnianiu pożywienia na czas wytężonej pracy w służbie chorym (37,6%) oraz pomocy osobom przebywającym na kwarantannie (37,2%). Solidarność w działaniu można było również zaobserwować w relacjach pracodawców z pracownikami, gdzie pracodawcy wykazali się walką nie tylko o swój biznes, ale i o zachowanie miejsc pracy (17,5%), a pracownicy większą elastycznością i otwartością na zmianę formy pracy (25%). Nie bez echa pozostał również obszar edukacji najmłodszych – co piąty Polak słyszał w tym czasie o działaniach mających na celu pomoc dzieciom i młodzieży w możliwości uczestniczenia w edukacji zdalnej.

Reklama

Według badania jedynie jeden na pięciu Polaków (23,9%) twierdzi, że w czasie pandemii nie podejmował żadnych działań mających na celu wsparcie innych ludzi. Pozostali najczęściej angażowali się we wspieranie przedsiębiorców dotkniętych kryzysem (37,3%), troskę o najbliższych (32,5%), pomoc osobom na kwarantannie (15,7%) oraz wspierając finansowo publiczne zbiórki organizowane na rzecz radzenia sobie ze skutkami pandemii (15%). To jednak nie wszystkie działania. Pomysłowość Polaków, chęć niesienia pomocy innym i potrzeba budowania wspólnoty w trudnym czasie nie miała granic. Okazało się, że sytuacja zagrożenia, z którą musieliśmy się zmierzyć, po raz kolejny w historii pokazała, jak wielka siła drzemie w nas jako społeczeństwie i jak wielu z nas chętnie brało odpowiedzialność za siebie, ale też i innych. Miało to ogromne znaczenie nie tylko dla stanu zdrowia publicznego, ale także krajowej gospodarki.

Wyniki badania oficjalnie potwierdzają to, co my mamy możliwość obserwować od początku uruchomienia przez nas Tarczy Finansowej. Wsparliśmy już kilkaset tysięcy polskich firm i pracowników i to ich historie radzenia sobie z wyzwaniami, jakie przyniosła trudna rzeczywistość, stały się dla nas inspiracją do rozpoczęcia kampanii „Solidarni Zwyciężymy” i ogłoszenia konkursu promującego prawdziwych bohaterów. Są one pełne przykładów współpracy międzyludzkiej i bohaterskich postaw Polaków w czasie walki ze skutkami pandemii COVID-19. Niestety często umykały nam one w natłoku przytłaczających negatywnych informacji. A to dowód na to, że w trudnych sytuacjach możemy liczyć na siebie nawzajem. To między innymi dzięki takiej postawie Polaków możemy mieć nadzieję, że wyjdziemy z kryzysu obronną ręką - mówi Paweł Borys, Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Obecnie zakończyła się pierwsza z trzech części konkursu w ramach kampanii "Solidarni Zwyciężymy", w której wyłonionych zostało 6 zwycięzców. Wśród nich znalazły się osoby prywatne i firmy, które wyróżniły się nie tylko solidarnością w działaniu i troską o dobro innych ludzi, ale również kreatywnością i innowacyjnością w działaniach oraz przede wszystkim błyskawiczną reakcją i gotowością do wprowadzenia zmian, co w było kluczowe w ciągu ostatnich miesięcy. Zwycięzcy poza promocją własnych działań, otrzymają możliwość przeznaczenia 10 000 zł na wsparcie wybranej przez siebie w zgłoszeniu fundacji lub organizacji. Wszystkie historie zgłoszone w konkursie, w tym te zwycięskie, opublikowane są na stronie internetowej kampanii www.solidarnizwyciezymy.pl. Zgłoszenia można wysyłać jeszcze do 3 sierpnia poprzez formularz na stronie kampanii.