Nowy sondaż prezydencki po debatach. Nokautująca przewaga faworyta

Z najnowszego sondażu przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie "Wprost" wynika, że najlepiej ocenianym kandydatem w dotychczasowych debatach jest Rafał Trzaskowski. Zdobył on 24,6 proc. głosów respondentów i wyraźnie zdystansował swojego głównego rywala – Karola Nawrockiego, który uzyskał 14,5 proc. Trzecie miejsce przypadło Sławomirowi Mentzenowi z wynikiem 10,5 proc.

Reklama

Kolejne lokaty zajęli Szymon Hołownia (6 proc.), Krzysztof Stanowski (5,1 proc.), Magdalena Biejat (5 proc.) oraz Adrian Zandberg (4,3 proc.). Na dalszych miejscach są Grzegorz Braun (2,8 proc.), Joanna Senyszyn (2,5 proc.), Marek Jakubiak (1,5 proc.), Maciej Maciak (0,8 proc.), Marek Woch (0,4 proc.) oraz Artur Bartoszewicz (0,2 proc.).

12,6 proc. ankietowanych przyznało, że debat w ogóle nie oglądało, a 9,1 proc. nie miało zdania co do najlepszego uczestnika.

Reklama

Młodzi wyborcy uważają inaczej. Wskazali wygranego debat prezydenckich

Analiza preferencji wyborców w podziale na grupy wiekowe pokazuje jednak zupełnie inny obraz. Wśród najmłodszych (do 24. roku życia) zwycięzcą debat został Sławomir Mentzen z poparciem 17,7 proc. Dalej uplasowali się Adrian Zandberg (14,5 proc.) oraz Rafał Trzaskowski (13,8 proc.).

Mentzen utrzymał prowadzenie wśród wyborców 25–34 lata, zdobywając aż 21,3 proc. głosów. Drugie miejsce przypadło Krzysztofowi Stanowskiemu (13,3 proc.), a trzecie – Rafałowi Trzaskowskiemu (11 proc.).

Inaczej sytuacja wygląda wśród osób w wieku 35–49 lat, gdzie Trzaskowski ponownie wraca na prowadzenie z wynikiem 20,2 proc., wyprzedzając Karola Nawrockiego (17,3 proc.) i Mentzena (11,6 proc.).

Dominacja Rafała Trzaskowskiego w jednej grupie wiekowej

Z kolei wśród najstarszych respondentów (powyżej 50. roku życia) Rafał Trzaskowski zdecydowanie dominuje. Jako zwycięzcę debat wskazało go 35,9 proc. uczestników sondażu. Na dalszych miejscach znaleźli się Karol Nawrocki (16,5 proc.) i Magdalena Biejat (6,1 proc.).

Sondaż został przeprowadzony przez SW Research w dniach 29–30 kwietnia 2025 roku. Badanie objęło 807 dorosłych Polek i Polaków, dobranych według kryteriów płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania. Wywiady zrealizowano metodą online (CAWI).