30-minutowy program pt. "Made in Poland" przedstawia historie nowatorskich rozwiązań z zakresu technologii, mody i nauki, których źródłem jest Polska. CNN International odwiedziło m.in. warszawską siedzibę CD Projektu, twórców "Wiedźmina" i rozmawiało z jednym ze scenarzystów gry – Jakubem Szamałkiem. Bohaterami programu będą również przedstawiciele krakowskich start-upów Estimote i Codewise oraz pracownicy Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych i firmy Seco-Wawreick, którzy zaprezentowali prototyp maszyny umożliwiającej produkcję grafenu na skalę przemysłową. W programie będzie też można zobaczyć rozmowę z Olgą Malinkiewicz, założycielką i CTO firmy Saule Technologies, która rozwinęła niskotemperaturową metodę wytwarzania ogniw fotowoltaicznych. Widzowie CNN zobaczą też relację z łódzkiego Fashion Week.
Premiera 4 grudnia o godz. 17:30 CET.
Dziennik.pl rozmawia z Heidi Berger - producentką "Made in Poland"
Barbara Sowa: To nie jest pierwsza wizyta CNN w Polsce. Coś się zmieniło od kiedy była tu pani o raz pierwszy?
Heidi Berger*: To moja trzecia wizyta w Polsce. Byłam tu raz jako turystka, a dwa razy w pracy. Cztery lata temu odwiedzałam Kraków. Realizowaliśmy akurat materiał do flagowego programu CNN International o tenisie, spotkałam się wtedy z polskimi gwiazdami tej dyscypliny, siostrami Agnieszką i Ulą Radwańskimi. Szczerze mówiąc, nie zauważyłam w trakcie mojej obecnej, dość krótkiej, wizyty żadnych zmian, które mogłyby zajść w ciągu tych czterech lat. Za każdym razem, gdy tu przyjeżdżam jest świetnie, tematy naszych reportaży są wyjątkowo interesujące, a osoby z którymi się spotykamy z entuzjazmem opowiadają nam swoje historie.
Co tym razem pokażecie widzom CNN?
Odwiedziliśmy Warszawę, Przemyśl i Kraków. Nakręciliśmy materiały o dwóch firmach zajmujących się nowymi technologiami (Estimote i Codewise). Oprócz tego odwiedziliśmy INGLOT Cosmetics i przyglądaliśmy się pracy naukowca odpowiedzialnego za badania nad grafenem i rozwój metod jego produkcji.
Najpierw by Eye on Poland, teraz Made in Poland, skąd w ogóle to zainteresowanie naszym krajem?
W naszych programach pokazujemy różne kraje i historie ludzi oraz biznesów ze wszystkich stron świata. W ostatnim roku, zespół odpowiedzialny za realizację programów specjalnych oprócz Polski odwiedził kilka krajów Europy Środkowej i Wschodniej, m.in. Estonię, Kosowo, Węgry i Czechy. W czerwcu tego roku byłam w Prościejowie w Czechach, gdzie obserwowałam przygotowania Petry Kvitovej, zwyciężczyni zeszłorocznego Wimbledonu, do nowego sezonu. Tym razem przyjechaliśmy do Polski, ponieważ odkryliśmy tutaj kilka wyjątkowych przykładów innowacji. Chcielibyśmy pokazać te inspirujące historie globalnej publiczności.
Ostatnio o Polsce głośno raczej w kontekście zmian na scenie politycznej, wy się skupiacie na innowacji. Polska polityka nie interesuje widzów CNN?
Tematem przewodnim tego programu jest innowacja, której przykładów w Polsce macie pod dostatkiem. W programie przedstawimy historie wielu osób, które wyróżniają się prekursorskimi pomysłami. Skupiamy się na hubie technologicznym w Krakowie, ponieważ rozwija się w szybkim tempie i przyciąga utalentowanych i entuzjastycznych ludzi z całej Polski. Ale nie będziemy pokazywać tylko nowoczesnych technologii internetowych i badań nad grafenem. Przygotowujemy też materiały o ludziach odpowiedzialnych za nowe trendy w polskiej modzie, o branży kosmetycznej i nowych rozwiązaniach w zakresie pozyskiwania energii słonecznej.
Co do polityki, to nie chcę się na ten temat wypowiadać. To ne moja działka. W CNN International zajmuję się realizacją programów o dłuższej formie. Produkuję programy sportowe takie jak „Open Court”, nasz flagowy magazyn o tenisie, ale też reportaże o tematyce biznesowej takie jak „Made in Poland”.
*Heidi Berger jest producentką i wydawcą CNN International