Czarne chmury zebrały się nad słynną włoską influencerką, obserwowaną przez prawie 30 milionów użytkowników mediów społecznościowych, gdy okazało się, że reklamowała ona tradycyjne bożonarodzeniowe ciasto Pandoro z logo jej firmy ogłaszając, że wpływy z jego sprzedaży zostaną przekazane na rzecz dzieci leczonych w szpitalu w Turynie. Tymczasem na jaw wyszło, że dostała honorarium w wysokości miliona euro od znanego producenta ciast, a na cele charytatywne przeznaczono potem 50 tys. euro.

Reklama

Tym samym śledztwem objęto też właścicielkę firmy cukierniczej Alessandrę Balocco, zaś całą kampanię reklamową uznano za oszukańczą.

Ferragni zapewnia, że działała „w dobrej wierze”.

Najpierw ukarana została grzywną w wysokości 1 miliona euro, a następnie taką samą sumę przekazała na rzecz turyńskiego szpitala.

Wszczęcie dochodzenia i nowe reguły

Kilka dni po wszczęciu dochodzenia przez prokuraturę w Mediolanie w sprawie nazwanej „Pandorogate”, krajowy Urząd Regulacji Komunikacji poinformował, że opracował zbiór przepisów, których celem jest zagwarantowanie przestrzegania przez influencerów reguł aktywności w mediach audiowizualnych.

Nowe normy obowiązywać będą tych, których profile obserwowane są przez co najmniej milion osób na różnych platformach. Według tych zasad treści reklamowe mają być wyraźnie oznaczone napisem, a influencerzy muszą być rozpoznawalni.

Urząd podkreślił, że nad nowymi regułami zaczęto pracować jeszcze przed wybuchem afery z Chiarą Ferragni, a są one konieczne w związku z „rosnącym znaczeniem i szerzeniem się aktywności influencerów, którzy tworzą, produkują i rozpowszechniają wśród odbiorców treści audiowizualne i ponoszą za nie odpowiedzialność edytorską”.

Ponadto zapisano, że publikowane komunikaty handlowe muszą szanować podstawowe praw człowieka oraz wartości sportu.

Reklama

Kodeks postępowania influencerów

Na podstawie tych reguł, wyjaśniono, przyjęty zostanie kodeks postępowania influencerów.

Sprawa milionerki nie schodzi z czołówek włoskich mediów, które informują, że podejrzenia dotyczą także podobnych akcji z udziałem Ferragni, gdy reklamowała wielkanocne czekoladowe jajka czy lalki. Wtedy również informowano o celach dobroczynnych, towarzyszących ich sprzedaży.

W związku z „Pandorogate” pojawiły się również postulaty wprowadzenia jasnych reguł akcji charytatywnych.