Badania preferencji wyborczych w wyborach do sejmików województw dotyczyło komitetów wyborczych zarejestrowanych w całym kraju. Na najwięcej mandatów w sejmikach województw mógłby liczyć PiS (wraz z Solidarną Polską i Porozumieniem). Poparcie dla tego ugrupowania wynosi w sondażu 34 proc. i jest o 1 proc. mniejsze niż w sierpniu.

Reklama

Na Koalicję Obywatelską Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej (wraz z Inicjatywą Polską) głosowałoby 15 proc. respondentów. W sierpniu poparcie dla tego komitetu, jeszcze przed ogłoszeniem poparcia dla niego Inicjatywy Polskiej Barbary Nowackiej, wyraziło 18 proc. ankietowanych.

Dalsze miejsca zajęli: Kukiz'15 z 8 proc. poparciem (wzrost o 2 proc.), po 5 proc. otrzymali PSL (spadek o 2 proc.) i Bezpartyjni Samorządowcy (dotąd pojawiał się w kategorii "inny komitet wyborczy") oraz SLD Lewica Razem z 3 proc. głosów (spadek o 1 proc.). Po 1 proc. otrzymali w sondażu: Partia Razem i Komitet Wolność w Samorządzie Janusza Korwin-Mikkego. Ruch Narodowy i Partia Zielonych - według sondażu - mają zerowe poparcie. 28 proc. respondentów wybrała opcję "trudno powiedzieć", a 1 proc. wskazało "inny komitet wyborczy".

Na miesiąc przed wyznaczonym terminem wyborców zainteresowanie głosowaniem zadeklarowało 73 proc. ankietowanych, w tym duże zainteresowanie wskazało 30 proc., a 43 proc. zainteresowanie umiarkowane. 26 proc. nie przejawia - według badania CBOS - zainteresowania wyborami samorządowymi.

Do lokali wyborczych zamierza się udać 74 proc. uprawnionych do głosowania, czyli o 2 punkty procentowe mniej niż w sierpniu i lipcu. 56 proc. z nich deklaruje, że na pewno weźmie udział w wyborach, a 18 proc. wybrało opcję "raczej wezmę w nich udział". Na pewno nie weźmie udziału 7 proc., 5 proc. raczej nie weźmie udziału, a 14 proc. jeszcze nie wie, czy weźmie udział w wyborach.

Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 6–13 września 2018 roku na liczącej 1023 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Reklama