Z badań OBOP przeprowadzonych na zlecenie kanału TV National Geographic wynika, że jedna czwarta ankietowanych Polaków uważa kończące się zasoby wody pitnej za najpoważniejszy problem współczesnego świata. Ankietowani uważają przy tym, że media niewystarczająco informują o skali zagrożenia.

Reklama

Zanieczyszczenie środowiska sprawia, że zaledwie 1 proc. wody na świecie nadaje się do picia. Największe jej zasoby to lodowce, które w wyniku globalnego ocieplenia systematycznie się kurczą. Z szacunków WHO wynika, że z braku czystej wody co 15 sekund na świecie umiera jedno dziecko.

Polska Akcja Humanitarna już od 2004 r. zbiera pieniądze na budowę studni w krajach dotknętych suszą. Ostatnio do tej akcji włączył się producent wody mineralnej, firma Cisowianka, która wypuściła na rynek nowy typ butelki o pojemności 0,33 l. Całkowity dochód z jej sprzedaży przeznaczony jest na pomoc dla mieszkańców południowego Sudanu. Jedna sprzedana butelka, to pięć litrów wody dla Sudańczyków - informują autorzy projektu, dodając, że za 45 tys. sprzedanych butelek można już wybudować nową studnię.

Tegoroczna kampania odbywa się w Polsce pod hasłem "Wspólna woda, wspólne możliwości".

Światowy Dzień Wody został ustanowiony w czasie Konferencji Narodów Zjednoczonych na temat Środowiska i Rozwoju, która odbyła się w grudniu 1992 r. w Rio de Janeiro.

Reklama