To będzie pierwsza taka jednostka w Polsce. Wyrośnie obok 8 eskadry lotnictwa taktycznego, która ma posiadającej samoloty Su-22, które będą wycofane z eksploatacji do końca 2012 r. Będą w niej stacjonować bezzałogowe samoloty Shadow, które Polska chce pozyskać od Amerykanów w ramach programu pomocowego Foreign Military Finacing (FMF), przyznanego nam przez Kongres. To małe samolociki szpiegowskie poruszające się bezszelestnie i filmujące teren wroga. Zdjęcia przesyłają operatorom pracującym na ziemi. Informacje są potem obrabiane przez analityków i przekazywane dowódcom planującym misje bojowe. Bezzałogowce mogą pomóc naszym żołnierzom w planowaniu akcji w misjach poza granicami kraju.
Takie zdjęcia przesyła krążący nad celem UAV Shadow
Dostaniemy dwa zestawy. W każdym z nich będzie po cztery samoloty oraz kilka opancerzonych hummerów: wozów transmisyjnych, dowodzenia i kontroli lotów. Koszt sprzętu to ok. 50 mln dolarów. "Ostateczna umowa ze stroną amerykańską nie została jeszcze podpisana, najprawdopodobniej jednak dostaniemy sprzęt w drugiej połowie tego roku" - mówi DZIENNIKOWI Artur Weber z Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON. "Wciąż trwają negocjacje. Amerykanie proponowali, że dostarczą nam używane części zamienne do hummerów, my chcemy, by były to części nowe. Chcemy też, by umowa bardzo jasno określała, że przysługują nam: szkolenie załóg, części zapasowe do samolotów, remonty i naprawy" - mówi gen. bryg. Anatol Czaban, szef Zarządu Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych w Sztabie Generalnym.
Nowa jednostka, która będzie dysponowała bezzałogowcami, wejdzie w skład Wojsk Lądowych. "Eskadra znajdzie się w strukturze 49 Pułku Śmigłowców Bojowych z Pruszcza Gdańskiego" - informuje major Sławomir Lewandowski z biura prasowego Dowództwa Wojsk Lądowych. Być może to właśnie dlatego do niedawna media spekulowały, że bezpilotowce będą stacjonować w Pruszczu Gdańskim. Padło jednak na Mirosławiec - lotnisko, które jest dostosowywane do standardów NATO.
Co najmniej od jesieni trwały poszukiwania odpowiednich ludzi do eskadry. "Część ludzi już mamy, niektórych z nich wysłaliśmy na kursy języka angielskiego" - mówi mjr Lewandowski. "Potrzebne są trzy grupy specjalistów: piloci - obserwatorzy, analitycy, personel techniczny" - dodaje gen. bryg. Anatol Czaban. Jak mówi, piloci muszą umieć sterować bezzałogowcem, znać zasady ruchu lotniczego, mieć pojęcie o aerodynamice, nawigacji, elektronice. Analitycy muszą znać wszystkie możliwe typy sprzętu wojskowego na świecie, by zdobyte obrazy i filmy sprawnie analizować. Z kolei personel techniczny powinien znać się m.in. na elektronice, optyce.
W Siłach Powietrznych już trwają przymiarki do przekazania części infrastruktury w Mirosławcu żołnierzom w zielonych mundurach. Dowódca 12 bazy lotniczej tylko czeka na rozkazy. "Na terenie bazy bez problemu znajdą się garaże i magazyny, które pomieszczą bezpilotowce i sprzęt niezbędny do ich obsługi" - mówi płk Jerzy Piłat, dowódca 12 bazy lotniczej w Mirosławcu.
Start UAV Shadow
Lądowanie UAV Shadow
W Mirosławcu na Pomorzu Zachodnim powstaje pierwsza eskadra bezzałogowych samolotów rozpoznawczych - informuje DZIENNIK. Te małe maszyny poruszają się bezszelestnie i filmują terytorium wroga. Chcemy je dostać od USA.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama