"Wyznaczyłem nowego szefa 36. specpułku - pana płk. Jemielniaka, dotychczasowego dowódcę 8. bazy z Krakowa. Ma dwa zadania: po pierwsze wzmocnić i zapewnić lepsze warunki służby dla pilotów i personelu, a po drugie przygotować ich do przyjęcia nowych samolotów" - powiedział minister Klich w TVN.
Dodał, że Służba Kontrwywiadu Wojskowego przedstawiła dowódcy Sił Powietrznych wniosek o ograniczenie dostępu płk. Raczyńskiego do informacji niejawnych. "Dowódca Sił Powietrznych podjął taką decyzję o ograniczeniu. Do mnie spłynęło wypowiedzenie pana płk. Raczyńskiego z rekomendacją jego przyjęcia przez szefa sił powietrznych" - wyjaśnił Klich.
Według "Faktów", SKW ma zastrzeżenia do płk. Raczyńskiego z powodu "dokumentów z przeszłości, dotyczących pilotów, które rzekomo szef specpułku przytrzymywał, a o których kontrwywiad nie został poinformowany".
Płk Ryszard Raczyński dowodził 36. specpułkiem od sierpnia 2008 r.
Sejmej poinformował, że płk Jemielniak obejmie obowiązki 23 sierpnia.
Płk Jemielniak jest absolwentem Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie, ukończył studia podyplomowe - Zarządzanie Lotnictwem w Akademii Obrony Narodowej. Posiada klasę mistrzowską pilota wojskowego, jest pilotem doświadczalnym pierwszej klasy; jego łączny nalot to 3200 godzin. Bazą w Krakowie dowodził od lutego 2008 r.
36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego im. Obrońców Warszawy rozpoczął działalność 25 lutego 1945 roku jako 6. Samodzielna Eskadra Transportowa. Pod dzisiejszą nazwą 36. SPLT działa od 1 kwietnia 1974.
Swoją tradycję pułk wywodzi od roku 1918 i 3. Eskadry Wywiadowczej. W kolejnych latach zmieniała się struktura jednostki, która działała jako eskadra lub pułk. Jednostka dziedziczy też tradycję 301. Dywizjonu Bombowego RAF "Ziemi Pomorskiej", który wykonywał loty nad Warszawę w czasie powstania.
Głównym zadaniem stacjonującego na warszawskim Okęciu pułku jest zapewnienie transportu powietrznego osobom pełniącym najwyższe funkcje - prezydentowi, premierowi, marszałkom Sejmu i Senatu, członkom rządu oraz przedstawicielom MON i najwyższych struktur wojska. Pułk przewozi też zagraniczne delegacje przebywające w Polsce, obsługiwał m.in. wizyty papieża Jana Pawła II.
Po katastrofie samolotu Tu-154M 10 kwietnia pod Smoleńskiem formalnie na stanie 36. specpułku jest osiem samolotów: jeden tupolew - który jest w zakładzie remontowym w Samarze na generalnym przeglądzie, cztery JAK-40, trzy M-28 Bryza, a także 12 śmigłowców: sześć Mi-8, pięć W-3 Sokół i jeden Bell 412 hp. Nie wszystkie maszyny są eksploatowane.
O wymianie wysłużonych maszyn dla VIP-ów, którymi dysponuje pułk, mówi się od lat 90. Ministerstwo Obrony Narodowej i EuroLOT umowę w sprawie czarteru dwóch samolotów embraer 175 dla najważniejszych osób w państwie podpisały na początku czerwca. Umowa obowiązuje do końca 2013 roku, z możliwością jej skrócenia lub wydłużenia.