W sumie do stolicy ma trafić 210 wagonów podziemnych pociągów. Obecnie jest ich 240, więc tabor powiększy się blisko dwukrotnie. Pierwsze wagony mają być dostarczone w ostatnim kwartale 2012 r., ostatnie - rok później.
Zamawiane pociągi będą różnić się od tych, które jeżdżą obecnie. Nowością będzie m.in. to, że nie trzeba będzie wysiadać z pociągu, by przejść do innego wagonu. Będą one dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w wewnętrzny monitoring. W każdym pociągu będzie 230 miejsc siedzących, a w sumie ma zmieścić się w nim ponad 1400 osób, czyli o ok. 200 więcej niż w obecnie używanych.
Jak powiedział PAP Paweł Siedlecki z działu rzecznika prasowego Metra Warszawskiego, trudno obecnie mówić o wyglądzie nowych wagonów. Będzie on zależeć od specyfikacji technicznej pojazdów produkowanych przez firmę, która wygra przetarg.
20 nowych składów metra będzie obsługiwać centralny odcinek II linii metra, który ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 r. Pierwsze prace związane z jego budową rozpoczęły się w tym tygodniu. Reszta wagonów ma jeździć na trasie I linii, co ma związek z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.
Głównym kryterium wyboru oferty będzie zaproponowana cena (50 proc.), ale pod uwagę będą brane także zużycie energii elektrycznej (20 proc.), system utrzymania pojazdu (20 proc.), ekologia (8 proc.) oraz wydłużenie gwarancji powyżej 30 miesięcy (2 proc.).
W październiku ub.r. władze miasta podpisały umowę na budowę centralnego odcinka II linii metra, która połączyć ma wschodnie i zachodnie dzielnice miasta. Ma ona pochłonąć 4,1 mld zł. W połowie lipca br. stołeczny ratusz złożył w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie ze środków wspólnotowych budowy centralnego odcinka i prac projektowych całej II linii podziemnej kolejki oraz zakupu 20 wagonów, które mają ją obsługiwać. Wniosek opiewa na 5,3 mld zł, a dofinansowanie miałoby wynieść 2,9 mld zł.
Sześciokilometrowy odcinek II linii ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 r. Między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim ma być siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Stacje mają być budowane metodą odkrywkową, a tunele wiercone specjalnymi tarczami.