Chodzi o utworzony w czerwcu Obszar Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska Chopina. Sejmik Województwa Mazowieckiego podjął wtedy uchwałę o ustanowieniu takiego obszaru. Zgodnie z nią mieszkańcy okolicznych dzielnic i gmin - m.in. Ursusa, Ursynowa, Ochoty, Włoch, Piaseczna, Raszyna, Michałowic, mogą składać wnioski do władz lotniska m.in. z prośbą o wykonanie izolacji akustycznych w ich mieszkaniach.
"Jako zarządzający lotniskiem Chopina popieramy i akceptujemy potrzebę zrekompensowania okolicznym mieszkańcom uciążliwości pracy portu lotniczego. Wychodząc naprzeciw potrzebom społeczności lokalnych proponujemy poprawę izolacji akustycznej w mieszkaniach. Po otrzymaniu odpowiedniego wniosku zlecamy ekspertyzę w celu określania, czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne nomy hałasu i na jej podstawie określamy rodzaj izolacji akustycznych, jakie należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji ponosi lotnisko" - powiedział Przybylski.
Wyjaśnił, że z chwilą utworzenia OOU zarządzający lotniskiem zobowiązany jest do prowadzenia działalności w taki sposób, aby nie powodowała ona przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu lotniczego poza granicami tego obszaru. Oznacza to w praktyce ograniczenie możliwości rozwoju lotniska, ze względu na konieczność utrzymania ruchu lotniczego na takim poziomie, aby zasięg ponadnormatywnego hałasu, generowanego w wyniku startów, lądowań i przelotów, mieścił się w granicach OOU.
"Od sierpnia, czyli od czasu, kiedy uchwała weszła w życie, złożonych zostało 70 wniosków o wykonanie izolacji akustycznej, kilkanaście wniosków o wykup nieruchomości z tytułu utraty jej wartości lub odszkodowania z tego tytułu" - powiedział rzecznik.
Wnioski można składać przez dwa lata od wejścia w życie uchwały o Obszarze Ograniczonego Użytkowania.
Lotnisko Chopina uruchomiło infolinię telefoniczną, gdzie można dowiedzieć się wszystkiego na temat funkcjonowania Obszaru oraz zasadach rozpatrywania składanych przez mieszkańców wniosków. Infolinia pod numerem 22 574 04 05 czynna jest od poniedziałku do piątku, w godzinach 9-17. Więcej informacji można również znaleźć na stronie www.odpowiedzialnelotnisko.pl
Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy oraz cargo. W 2010 r. z usług lotniska skorzystało łącznie blisko 8,7 miliona pasażerów, czyli prawie 43 proc. całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. Według wstępnych danych, od początku roku do września na lotnisku odprawiono ponad 7,25 mln pasażerów - o 8,3 proc. więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku.