Dzisiejszy numer "Europy" ilustrują prace francuskiego malarza Fernanda Légera (1881 - 1955). Choć obecnie uznaje się go za jednego z najważniejszych artystów XX wieku, malarski panteon długo pozostawał dla Légera zamknięty. Ograniczona paleta śmiałych barw, uderzające kontrasty, fascynacja estetyką modernistyczną i pozorny brak subtelności - wszystkie te cechy twórczości francuskiego malarza przyczyniały się do bagatelizowania jego osiągnięć. W czasie czterdziestoletniej kariery Léger czerpał inspirację z wielu tradycji malarskich. Początkowo zafascynowany pracami Paula Cézanne'a oraz wczesną twórczością Pabla Picassa zmierzał w kierunku abstrakcjonizmu. Abstrakcję porzucił jednak bardzo gwałtownie pod wpływem doświadczeń pierwszej wojny światowej, w której brał udział jako żołnierz. Jak wspominał później, to właśnie wtedy odkrył piękno przedmiotów codziennego użytku. Tematy obrazów z tamtego okresu to najczęściej nowoczesne maszyny lub pejzaże wielkich miast przedstawiane w niezwykle uproszczony sposób, za pomocą wąskiej palety jaskrawych kolorów. Léger chciał tworzyć sztukę monumentalną, ale także powszechnie zrozumiałą. Doskonałym efektem tych starań jest seria obrazów "Les Constructeurs", która stała się wizytówką malarza. Prace Légera prezentujemy dzięki uprzejmości Fondation Beyeler.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama