Wybory prezydenckie 2025. Najnowsze sondaże prezydenckie

W drugiej turze wyborów prezydenckich 2025 zmierzą się Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki. Większość sondaży przed drugą turą wyborów wskazuje, że kandydat Koalicji Obywatelskiej utrzymuje niewielką przewagę nad kandydatem popierany przez Prawo i Sprawiedliwość.

Reklama

Z analizy najnowszych sondaży wynika, że poparcie dla Trzaskowskiego zazwyczaj oscyluje wokół 45–51 proc., a w jednym badaniu sięga nawet 51 proc. Nawrocki z kolei uzyskuje najczęściej od 44 do 48 proc. Choć tendencja wydaje się lekko sprzyjać kandydatowi Koalicji Obywatelskiej, przewaga jest zbyt mała, aby można było uznać, że wynik wyborów jest przesądzony.

Najnowsze sondaże prezydenckie w jednym miejscu [TABELA]

Ośrodek badania Data badania Rafał Trzaskowski (%) Karol Nawrocki (%) Niezdecydowani
OGB / WP 28-29 maja 49,37 50,63 nie uwzględniono
Ipsos / OKO.press 27-28 maja 48 47 5
Pollster / SE.pl 25 maja 45,7 43,61 10,69
Opinia24 / RMF FM 25–27 maja 47,5 45,9 6,6
United Surveys / WP 25–26 maja 47,4 45 7,6
Opinia24 / Radio ZET 23–26 maja 51 48 1
IPSOS / TVP Info 20–22 maja 47 47 6
IBRiS / Polskie Radio 24 25 maja 45,7 44,9 9,4
OGB 22–24 maja 45,5 48 6,5

OGB dla WP (data wykonania: 28-29 maja, metoda: CATI, próba: 1000 osób)

  • Rafał Trzaskowski - 49,37%
  • Karol Nawrocki - 50,63%
  • Niezdecydowanie - nie uwzględniono

IPSOS dla OKO.press (data wykonania: 27-28 maja, metoda: CATI, CAWI)

  • Rafał Trzaskowski - 48%
  • Karol Nawrocki - 47%
  • Niezdecydowani - 5%

Pollster dla "Super Expressu" (data wykonania: 25 maja, metoda: CAWI, próba: 1011 osób)

  • Rafał Trzaskowski - 45,7%
  • Karol Nawrocki - 43,61%
  • Niezdecydowani - 10,68%

Opinia24 dla RMF FM (data wykonania: 25-27 maja, metoda: CATI, próba: 1000 osób)

  • Rafał Trzaskowski - 47,5%
  • Karol Nawrocki - 45%
  • Niezdecydowani - 6,6%

United Surveys dla WP (data wykonania: 25-26 maja, metoda: CATI, CAWI, próba: 1000 osób)

  • Rafał Trzaskowski - 47,4%
  • Karol Nawrocki - 45,9%
  • Niezdecydowani - 7,6%

Opinia24 dla Radia ZET (data wykonania: 23-26 maja, metoda: CATI, CAWI, próba: 1021 osób)

  • Rafał Trzaskowski - 51%
  • Karol Nawrocki - 48%
  • Niezdecydowani - 1%

IPSOS dla TVP Info (data wykonania: 20-22 maja, metoda: CATI, CAWI, próba: 1000 osób)

  • Rafał Trzaskowski - 47%
  • Karol Nawrocki - 47%
  • Niezdecydowani - 6%

IBRiS dla Polskiego Radia 24 (data wykonania: 25 maja, metoda: CATI, próba: 1070 osób)

  • Rafał Trzaskowski - 45,7%
  • Karol Nawrocki - 44,9%
  • Niezdecydowani - 9,4%

OBG (data wykonania: 22-24 maja, próba: 800 osób)

  • Rafał Trzaskowski - 45,5%
  • Karol Nawrocki - 48%
  • Niezdecydowani - 6,5%

Ostatni sondaż przed ciszą wyborczą. Minimalna przewaga jednego kandydata

Karol Nawrocki jest bliżej zwycięstwa w drugiej turze wyborów prezydenckich – wynika z najnowszego sondażu Ogólnopolskiej Grupy Badawczej dla Wirtualnej Polski. W badaniu, które zostało wykonane w dniach 28-29 maja, kandydat popierany przez Prawo i Sprawiedliwość wyprzedził Rafała Trzaskowskiego o 1,26 punktu procentowego.

Karol Nawrocki uzyskał 50,63 proc. poparcia, podczas gdy na Rafała Trzaskowskiego wskazało 49,37 proc. respondentów. Rafał Trzaskowski ma wyraźną przewagę wśród kobiet – popiera go 55,01 proc. z nich, podczas gdy Karola Nawrockiego – 44,99 proc. Odwrotna sytuacja występuje wśród mężczyzn, gdzie Nawrocki zyskuje 54,56 proc. głosów, a Trzaskowski 45,44 proc.

Nawrocki zdobywa silne poparcie wśród najmłodszych wyborców (18–39 lat), uzyskując 58,58 proc. poparcia w tej grupie. Trzaskowski natomiast wygrywa wśród osób w wieku 40–59 lat (52,32 proc.) oraz seniorów powyżej 60. roku życia (55,73 proc.).

Niezdecydowani mogą przesądzić o wynikach wyborów prezydenckich

Reklama

Z analizy sondaży widać, że od 6 do 10 proc. ankietowanych deklaruje, że nie wie, na kogo odda głos. To właśnie grupa niezdecydowanych może przesądzić o ostatecznym wyniku wyborów. Kampanie obu kandydatów w ostatnich dniach przed ciszą wyborczą koncentrują się na mobilizacji tych wyborców. Pojawiają się jednak opinie, że są to osoby, które do końca nie chcą ujawnić swojej decyzji.

Sondaże prezydenckie. O czym pamiętać porównując wyniki?

Sondaże wyborcze to ważne narzędzie opisu nastrojów społecznych, ale ich interpretacja wymaga ostrożności. Oto kilka kluczowych kwestii, o których należy pamiętać, porównując wyniki badań przed drugą turą wyborów prezydenckich:

  • metoda badania – najczęściej stosowane są dwie techniki. CAWI - sondaże internetowe i CATI – sondaże telefoniczne. W praktyce za bardziej wiarygodne uznaje się badania telefoniczne (CATI), ponieważ pozwalają lepiej kontrolować strukturę próby i uzyskiwać odpowiedzi także od osób mniej aktywnych w internecie.
  • wielkość i reprezentatywność próby – wiarygodne sondaże opierają się zazwyczaj na reprezentatywnej próbie około 1000 osób. Im większa próba (np. 1500 czy 2000 respondentów), tym większa dokładność badania. Ważne też, by próba była zrównoważona pod względem wieku, płci, wykształcenia i miejsca zamieszkania.
  • frekwencja – zaskakująco wysoka lub niska deklarowana frekwencja może budzić wątpliwości co do jakości badania. Średnio przyjmuje się, że realna frekwencja w wyborach wynosi między 55 a 65 proc.
  • udział osób niezdecydowanych – wysoki odsetek osób niezdecydowanych (np. powyżej 10%) to znak, że kampania nadal może znacząco wpłynąć na wynik. Niektóre pracownie publikują wyniki pomijając niezdecydowanych, co może zafałszować obraz poparcia.