"Mam bardzo poważną robotę do wykonania, jeśli chodzi o ocenę projektu raportu. Państwo polskie będzie opiniowało projekt tego raportu, będziemy wskazywali ewentualne braki - jeśli się pojawią przeinaczenia. Tutaj liczy się opinia akredytowanego (przedstawiciela Polski przy MAK Edmunda Klicha), ale także naszej komisji. One będą służyły mi jako podstawa do tego, aby opiniować projekt tego raportu" - powiedział Tusk w środę dziennikarzom w Sejmie.

Reklama

Premier podkreślił, że będzie się skupiał na tym, aby państwo polskie przekazało opinie do projektu raportu w taki sposób, aby dojście do prawdy i do ustalenia faktów było jak najszybsze i jak najbardziej rzetelne.

"Jak tylko MSZ ten projekt raportu dostarczy, to my zadbamy przede wszystkim o jak najszybsze i jak najbardziej precyzyjne tłumaczenie. Zwrócimy się także do tych ekspertów i tych, którzy pracują w polskiej komisji, być może także do ekspertów międzynarodowych, żeby pomogli sformułować oceny dotyczące procedury, sposobu postępowania strony rosyjskiej, ale tak czy inaczej mamy datę graniczną, tj. 60 dni od otrzymania raportu. Uwagi polskiej strony będą przekazane" - powiedział szef rządu.

Tusk zapewnił, że nie będzie brał "szczególnie pod uwagę zachowania takich polityków, którzy mają z reguły inne intencje, niż rzeczywiście dojście do prawdy".

MAK ustalił 72 wnioski dotyczące pośrednich i bezpośrednich przyczyn katastrofy smoleńskiej - poinformował w środę w Moskwie przedstawiciel Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego. Projekt raportu zawiera także siedem rekomendacji, jak uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Zostanie opublikowany po przekazaniu uwag ze strony polskiej - na co, zgodnie z Konwencją Chicagowską, przewidziano 60 dni.

W dokumencie MAK są m.in. sprawozdania z badań szczątków samolotu, rejestratorów w maszynie i na wieży kontrolnej, rezultaty eksperymentów na symulatorach automatycznych i komputerowych, a także ocena działań załogi Tu-154M oraz wieży kontroli lotów w Smoleńsku przeprowadzona przez ekspertów z dziedziny psychologii, lotnictwa i kontroli ruchu powietrznego.