Jak napisał w piątek portal internetowy Huanqiushibao, powołując się na nieoficjalne źródła w armii rosyjskiej, Chińczycy budują 40 podziemnych lotnisk dla lotnictwa wojskowego. Jest to część planu modernizacji floty powietrznej Chin.
Według źródeł wywiadu wojskowego Rosji, Chińczycy budują ogromne podziemne lotniska, mogące pomieścić co najmniej 1500 samolotów bojowych. Pojemność tych lotnisk znacznie przekracza posiadaną przez ten kraj liczbę samolotów.
Prace budowlane prowadzone są w ścisłej tajemnicy i chronione zarówno przed obiektywami kamer satelitarnych, samolotów szpiegowskich jak i stanowisk obserwacji naziemnych. Lotniska mają na celu zachowanie gotowości bojowej lotnictwa chińskiego w każdej sytuacji.
Zdaniem specjalistów rosyjskich podziemne lotniska mogą stanowić skuteczną ochronę samolotów chińskich przed atakami z powietrza. Ponadto chiński system ochrony przestrzeni powietrznej zapewnia skuteczną barierę przed amerykańskimi bombowcami nowej generacji. Fachowcy rosyjscy uważają, że system ten pozwala na ochronę lotnisk przed gigantycznymi bombami penetrującymi (MOP).
Budowa podziemnych lotnisk jest częścią wielkiego planu modernizacji chińskiej armii. Według zapowiedzi rządu w 2012 roku na ten cel przeznaczy się 91,5 mld dolarów (wzrost o 12,7 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym).
W porównaniu z wydatkami Amerykanów na zbrojenia (661 mld dolarów) jest to nadal skromna suma. Z nieoficjalnych doniesień amerykańskich źródeł wojskowych wynika jednak, że system finansowania armii chińskiej jest nieprzejrzysty i w rzeczywistości wydatki na zbrojenia w tym kraju są na poziomie 150 mld dolarów. Przy założeniu, że zarówno praca, jak i większość produktów w Chinach jest tania, rzeczywista wielkość wydatków na cele wojskowe jest jeszcze wyższa i powinna być szacowana na około 300 mld dolarów.
Chińska flota powietrzna jest w stanie postawić w stan gotowości 500 samolotów bojowych, z czego 300 czwartej generacji. Najnowszym produktem chińskiego przemysłu zbrojeniowego jest samolot typu stealth, oznaczony symbolem J20 (odpowiednik amerykańskiego F-22 Raptor i rosyjskiego T-50). Wejście tej maszyny do czynnej służby we flocie planowane jest w 2017 roku.
W lecie 2011 roku Chiny zwodowały swój pierwszy lotniskowiec Shi Lang, a według nieoficjalnych danych budowa kolejnego trwa obecnie w stoczni w Shanghaju.