Z informacji PAP wynika, że niektóre warszawskie przychodnie ograniczają godziny zapisów do lekarzy. Zarejestrować można się tylko w określonych godzinach, pomimo że lecznice pracują od godz. 8 do 18.
"Pacjent ma prawo zapisać się do lekarza od dowolnej porze dnia, w godzinach pracy przychodni. Jeżeli nie ma miejsc, przychodnia musi wskazać miejsce, w którym chorzy otrzymają pomoc medyczną. Po godz. 18 do godz. 7 rano pacjenci mogą korzystać z nocnej pomocy medycznej. Jeżeli czują się na tyle źle, że nie są w stanie sami dotrzeć do lekarza, w tym czasie mogą wezwać nocną lekarską pomoc wyjazdową" - przypomniała Pawłowicz.
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta informuje, że napływa coraz więcej zgłoszeń od pacjentów, którzy spotykają się z utrudnieniami w uzyskaniu rejestracji do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej oraz specjalistów. Pacjenci zgłaszają m.in. utrudnienia związane z telefonicznym zapisywaniem się do lekarzy. "Uzyskane terminy wizyt są często bardzo odległe w czasie. W praktyce może zaistnieć sytuacja, że niektórzy świadczeniodawcy będą wyznaczali np. jeden dzień w miesiącu na zapisy, co byłoby niezgodne z prawem" - czytamy w komunikacie RPP.
Rzecznik przypomina, że świadczeniodawcy mają obowiązek zapewnić pacjentom rejestrację na podstawie zgłoszenia: osobistego, telefonicznego lub za pośrednictwem osoby trzeciej. "Na wizytę każdy pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy rejestracji" - dodaje RPP.
RPP może nałożyć na świadczeniodawców karę do 500 tys. zł. Kary umowne może nakładać także NFZ. Odziały wojewódzkie Funduszu prowadzą kontrole dot. przestrzegania zapisów zawartych w kontraktach.
Przypadki naruszenia tych zasad można zgłaszać pod numerem bezpłatnej infolinii 800-190-590 czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 9-21, pisemnie oraz drogą elektroniczną - sekretariat@bpp.gov.pl.