"Od pierwszego września nastąpi aktualizacja rozkładu jazdy pociągów, związane jest to z pracami modernizacyjnymi na niektórych liniach kolejowych, które zaplanowano od początku września do 10 grudnia. Nowy rozkład jazdy dotyczy głównie linii na trasie z Warszawy do Gdyni, Krakowa, Katowic, Łodzi, Poznania, a także z Wrocławia do Poznania " - powiedział we wtorek na konferencji prasowej Robert Kuczyński z Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe, które są zarządcą infrastruktury kolejowej.
Jak wyjaśnił, wprowadzenie nowego rozkładu jazdy jest konieczne, ponieważ prowadzone prace na tych liniach spowodują, że jazda pociągów będzie odbywała się w obu kierunkach wahadłowo po jedynym torze. "Wszystkie rozwiązania, jakie zostały przyjęte w nowym rozkładzie, zostały opracowane wspólnie z zainteresowanymi przewoźnikami pasażerskimi i przez nich zaakceptowane" - powiedział. Najwięcej utrudnień czeka pasażerów w pierwszym tygodniu września. Objazdami pojadą m.in. pociągi na trasach Warszawa - Kraków oraz Warszawa - Gdynia.
"Od 1 do 7 września przez Katowice pojadą pociągi relacji Warszawa - Kraków jadące Centralną Magistralą Kolejową. Część pociągów zostanie odwołana. Powodem tych utrudnień jest konieczność wymiany rozjazdów na stacji Starzyny. Objazdy nie będą dotyczyć pociągów relacji Warszawa - Kraków jadących przez Radom i Kielce" - powiedział Kuczyński. W przypadku pociągów jadących ze stolicy do Gdyni objazd będzie się odbywał przez Bydgoszcz. Powodem zmian jest wymiana konstrukcji mostu koło Iławy.
Jan Tereszczuk z PKP Intercity powiedział, od pierwszego września do końca obowiązującego rocznego rozkładu, czyli do 10 grudnia, na większości tras w Polsce rozkłady jazdy pociągów będą się okresowo zmieniać.
"W pierwszym tygodniu września nastąpią całkowite przerwy w ruchu na linii Warszawa - Kraków i Warszawa - Gdańsk. W związku z objazdami podróż z Warszawy do Krakowa wydłuży się o ok. 1,5 godziny i wyniesie ok. 4,5 godz." - powiedział. W przypadku podróży PKP Intercity z Warszawy do Trójmiasta, pociągi w tych dniach będą jeździły drogą okrężną przez Toruń i Iławę. Pominą stację Działdowo i Ciechanów. Czas podróży do Gdyni będzie dochodził do 8 godzin i będzie o 1,5 godziny dłuższy niż obecnie.
Zmiany nastąpią również na linii Warszawa - Olsztyn. "Organizacja ruchu będzie polegała na tym, że pociągi dojadą z Warszawy do Mławy i tam pasażerowie przesiądą się do autobusów komunikacji zastępczej, które dowiozą ich do Olsztyna" - powiedział Tereszczuk.
Najdłuższa podróż czeka pasażerów jadących z Warszawy do Przemyśla, która wyniesie ponad 10 godz. "Pociąg będzie jechał m.in. przez Zawiercie, ze skróconą relacją do Rzeszowa. Tam będzie przygotowany do drogi powrotnej do Warszawy. Natomiast w kierunku Rzeszów - Przemyśl będzie uruchomiony pociąg zastępczy" - powiedział.
Dłużej będzie się też jechało z Warszawy do Poznania, ze względu na prace na odcinku Łowicz - Kutno. Czas drogi wyniesie do 3 godz. 50 min. O kilkanaście minut krócej będzie się jechało z Warszawy do Łodzi. "Od 15 września, rozkład jazdy będzie ulegał prawdopodobnie niewielkiej modyfikacji, kolejna nastąpi w listopadzie. Apelujemy do pasażerów, aby sprawdzali nasz rozkład jazdy przed podróżą, uruchomiliśmy akcję informacyjną, rozdajemy m.in. ulotki z nowym rozkładem jazdy" - powiedział Tereszczuk.
Niewielkie zmiany w kursowaniu pociągów nastąpią w Kolejach Mazowieckich. Dotyczyć to będzie linii z Warszawy do Skierniewic, Działdowa i Łowicza. W przypadku kursowania pociągów Przewozów Regionalnych zmiany mają się odbyć na linii Wrocław - Poznań, Łowicz - Kutno. Od września na odcinkach Pęgów - Oborniki oraz Oborniki Śl. - Skokowa przez dwa weekendy: 24/25 września oraz 22/23 października całkowicie zostanie zamknięty ruch, zorganizowana będzie autobusowa komunikacja zastępcza.
"Wchodzimy w pewien etap kulminacji inwestycji. Celem tych prac jest m.in. poprawa stanu infrastruktury, czyli skrócenie czasu przejazdu i większa prędkość pociągów, zmniejszenie oddziaływania kolei na środowisko" - podsumował Kuczyński. Przypomniał, że w minionych 40 miesiącach zmodernizowano ponad 1,4 tys. km torów, wydając na ten cel ponad 7,5 mld zł. W pierwszej połowie bieżącego roku zmodernizowano m.in. ponad 113 km torów, 38 km sieci trakcyjnej, trzy mosty, sześć wiaduktów.