Zmiany obejmą wszystkie 296 pociągów Twoich Linii Kolejowych, czyli taniego segmentu PKP Intercity. Nową ofertę biletową przedstawi dziś wiceprezes PKP Intercity Marcin Celejewski, który do PKP został ściągnięty z Qatar Airways. Miejscówka na drugą klasę będzie darmowa, na pierwszą nadal będziemy dopłacali 3 zł. Dziś obowiązkową rezerwacją objęte są pociągi PKP Intercity z wyższej półki – Express i Express Intercity – po 13 zł. W TLK obowiązują wszędzie w klasie pierwszej (po 3 zł), a w drugiej tylko w 70 z oferty.

Reklama

Przewoźnik zapowiadał wprowadzenie obowiązkowych miejscówek w drugiej klasie już latem. Wtedy mówiono, że będą one płatne. Wczoraj kolejarze zapewnili DGP, że bilet i miejscówka od 3 marca znajdą się na jednym blankiecie biletowym, za który w przypadku najpopularniejszej drugiej klasy TLK cena przejazdu się nie zmieni. To oznacza cenę za miejscówkę 0 zł.

Plus dla pasażera – nie będzie musiał się martwić o miejsce, ale pod warunkiem że wygra wyścig o miejscówkę z innymi chętnymi. Czy znikną przepełnione pociągi? Nie, bo jeśli chętnych do przejazdu będzie więcej niż foteli, przewoźnik ma sprzedawać bilety bez prawa do miejsca. Wtedy pasażer będzie jechał na własne ryzyko – w korytarzu albo obok toalety.

Takich obrazków nie uda się uniknąć, ale powinny zostać ograniczone – ocenia Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Obowiązkowe miejscówki ułatwią zarządzanie taborem. Dzisiaj bilety TLK sprzedawane są na daną relację, a nie konkretny pociąg. Dzięki monitorowaniu informacji o zajętości miejsc PKP Intercity będą w stanie na bieżąco dołączać kolejne wagony – przewiduje analityk.

Jak dowiedział się DGP, problem może czekać posiadaczy biletów okresowych, np. na obleganej trasie Łódź – Warszawa, którą obsługują m.in. TLK „Łodzianin” i „Śnieżka”. Dzisiaj obowiązuje zasada: kto pierwszy w drugiej klasie, ten lepszy. Ale od 3 marca posiadacz biletu miesięcznego, który w kasie nie potwierdzi przejazdu, będzie mógł zostać wyproszony przez pasażera z miejscówką. Przewoźnik nie ujawnia, czy wprowadzi możliwość zamawiania miejscówki przez internet dla posiadaczy biletów okresowych.

PKP IC uruchamiają każdego dnia 24 pociągi Express Intercity, 35 ekspresów i 296 TLK. Przewożą rocznie ponad 38 mln pasażerów, a ubiegły rok zamknęły stratą netto ok. 20 mln zł (spółka nie opublikowała jeszcze zaudytowanych danych za 2012 r.). Przewoźnik prognozuje wynik powyżej zera dopiero w 2014 r. – po zakończeniu przez PKP PLK remontów linii do Gdańska i Krakowa oraz po dostawach nowego taboru, m.in. Pendolino.

Odwrotnie niż PKP IC zdecydowały Przewozy Regionalne, które w październiku 2012 r. zawiesiły obowiązkowe miejscówki w pociągach RegioExpress. Jak się dowiedzieliśmy, miejscówki w Przewozach mają wrócić wiosną po usprawnieniu biletowego systemu informatycznego.