Dzień Matki. Te prezenty Polacy najczęściej wybierają
PanParagon to popularna aplikacja do wyszukiwania promocji i przechowywania paragonów, zbiera dane o zakupach dokonywanych przez miliony użytkowników. Analizy, które przeprowadził jej zespół, dostarczają cennych informacji na temat zachowań konsumenckich oraz inflacji.
- Dzięki dużej liczbie anonimowych danych możemy dokonywać rzetelnych analiz zachowań konsumenckich oraz realnej inflacji. Przed Dniem Matki sprawdziliśmy, co Polacy najczęściej kupują na prezenty oraz jak zmieniły się ceny tych produktów– skomentowała Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Kwiaty i słodycze na Dzień Matki
Dane wskazują, że w Dniu Matki, 26 maja, Polacy kupują kwiaty cztery razy częściej niż w zwykły dzień. Popularność czekoladek również wzrasta, niemal podwajając się w porównaniu do standardowego dnia zakupów.
Wśród wszystkich słodkości, bombonierki są zdecydowanym faworytem. W Dniu Matki pojawiają się one na paragonach dwa razy częściej niż czekolada w tabliczkach.
Jeśli chodzi o kwiaty, konsumenci preferują cięte bukiety, które kupowane są 2,5-krotnie częściej niż kwiaty w doniczkach.
Prezenty na Dzień Matki coraz droższe
Badanie cen z ostatnich trzech lat ujawnia znaczne podwyżki. Popularne ptasie mleczko podrożało o 38 proc. w porównaniu do 2022 roku, a jego waga zmniejszyła się z 380 g do 340 g. Czekolada mleczna z orzechami również podrożała. I obecnie kosztuje o ponad 2 zł więcej niż dwa lata temu.
Ceny tulipanów ciętych w bukietach 15 sztuk wzrosły z 17,99 zł w 2022 roku do 21,99 zł w 2023 roku. Mimo że w 2024 roku cena spadła do 19,99 zł, nadal jest wyższa niż dwa lata temu.