"Grupa robocza ad hoc opracuje konkretne propozycje w krótkim terminie" - powiedziała belgijska minister spraw wewnętrznych Anemie Turtelboom na zakończenie spotkania szefów MSW "27" w Brukseli.
Dodała, że wśród różnych rozpatrzonych propozycji ma być też niemiecki pomysł stworzenia czarnej listy lotnisk w trzecich krajach, skąd nie mogłyby latać samoloty do UE ze względu na nieprzestrzeganie standardów bezpieczeństwa. Obecnie istnieje w UE analogiczna, czarna lista przewoźników, którzy nie mogą lądować na europejskich lotniskach.
Na razie - podkreśliła Turtelboom - nie ma w UE zgody na stworzenie czarnej listy lotnisk.
"Przeanalizujemy problemy i zagrożenia, środki, które istnieją, środki, które są w drodze i środki, które może trzeba będzie wprowadzić" - tłumaczyła unijna komisarz spraw wewnętrznych Cecilia Malmstroem. Nie powiedziała jednak, jakie konkretnie środki. Pytana o pięciopunktowy, niemiecki plan wzmocnienia bezpieczeństwa lotniczego, powiedziała, że "większość krajów jest temu przychylna, ale trzeba przyjrzeć się szczegółom".
"Mają to być takie zasady, które możliwie mało nam utrudniają życie, a są wystarczająco skuteczne, abyśmy się czuli bezpieczni. A w związku z tym, czarne listy są bardzo ważne w momencie apogeum zagrożenia. Natomiast czarnych list się nie da utrzymać na długo" - powiedział po spotkaniu szef MSWiA Jerzy Miller.
Polska podkreśla konieczność wspólnej obrony przed terroryzmem i koordynacji podejmowanych działań.
"Przestrzenią, którą jest zainteresowana Al-Kaida, nie jest konkretne państwo, tylko m.in. przestrzeń UE. A w związku z tym, nie może być tak, żeby każde państwo robiło tylko i wyłącznie to, co uważa za najważniejsze dla swoich obywateli, ale chcemy zespolić nasze wysiłki" - dodał minister.
W wyniku poniedziałkowego spotkania nie zapadła decyzja o wprowadzeniu unijnego zakazu dostarczania paczek z jakiegoś konkretnego kraju trzeciego. Zakaz taki w odniesieniu do Jemenu samodzielnie wprowadziły m.in. Niemcy, Francja, Belgia, Holandia i Wielka Brytania.
Źródła w Berlinie podały w ub. tygodniu, że na najbliższym szczycie UE w grudniu niemiecki rząd będzie się domagał wprowadzenia unijnych, surowszych środków w celu zwiększenia bezpieczeństwa lotów cywilnych.
Według danych federacji linii lotniczych IATA, 35 proc. światowego transportu towarów (czyli ok. 26 mln ton) odbywa się drogą lotniczą. Unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas powiedział, że 60 proc. tego transportu odbywa się zwykłymi samolotami pasażerskimi, a pozostałe 40 proc. - specjalnymi samolotami cargo.